Abstract
Hva skjer med arbeidsforholdene på et hotell der store deler av driften er outsourcet? Oppgaven tar for seg dette spørsmålet gjennom en kvalitativ studie basert på intervjuer med ledere og ansatte på to norske hoteller. Den ene hotellet (med det fiktive navnet Hotel Outsy) har outsourcet, det andre (kalt Hotell Tradisjon) har det ikke. Utgangshypotesen var at outsourcing fører til dårlige arbeidsforhold for de berørte ansatte.
Det analytiske rammeverket for oppgaven bygger på begrepet arbeidsregime og teori om nettverksrelasjoner. I tillegg er det trukket inn bidrag fra sosiologi og management-teori om outsourcing.
Arbeidsforholdene er operasjonalisert som kontraktstyper/stillingstyper, lønnsutbetalinger og tidspress. Alt sett under ett viste dette seg å være nokså likt på de to hotellene, og på noen felter hadde de bedre forhold på Hotel Outsy. Dette gjaldt særlig renholderne som alle hadde faste fulltidsstillinger, og i større grad fikk betalt for all tiden de var på jobb enn renholderne på Hotell Tradisjon. Dette hadde ikke vært tilfelle alltid. I løpet av det siste året hadde det skjedd en stor forbedring i arbeidsforholdene. Samtidig med denne endringen hadde outsourcingsrelasjonen mellom hotellet og renholdsfirmaet utviklet seg til å bli et tett partnerskap, der bedriftene var involvert i hverandres drift. Dette gjenspeilte seg videre i de sosiale relasjonene mellom de ansatte, og mellom de ansatte og ledelsen. De ansatte hadde god og hyppig kontakt på tvers av bedriftsgrensene, de outsourcede renholderne uttrykte dessuten sterk lojalitet til hotellet.
Situasjonen på Hotel Outsy tyder på at outsourcing i seg selv ikke har avgjørende betydning for arbeidsforhold, sosiale relasjoner og trivsel. På dette hotellet er andre forhold viktigere. Som forklaring er særlig konkurransesituasjonen og ledernes rolle trukket frem. Hotellet nøt godt av en god konkurransesituasjon og hadde jevnt og høyt belegg. Videre hadde hotellet en direktør som var svært opptatt av at alle som jobbet på hotellet, også de outsourcede ansatte, hadde gode arbeidsforhold. Direktøren mente dessuten at gode arbeidsforhold lønte seg for hotellet fordi det ville gi bedre kvalitet på arbeidet. Leder for renholdsfirmaet delte disse oppfatningene, og sammen hadde de utviklet et tett samarbeid der dette stod i fokus.