Sammendrag
Denne kommunikasjonssosiologiske oppgaven tar for seg fire politiske valgplakater fra Kommunestyre- og fylkestingsvalget 2007. Kjernen i denne tekstanalytiske oppgaven er å vise hvordan talerne i plakatene argumenterer og kommuniserer gjennom retorisk bilde- og språkføring. Problemstillingens utgangspunkt er å definere de retoriske virkemidlene som er benyttet i de fire plakatene. Underproblemstillingen er å diskutere plakatenes retoriske språk- og argumentasjonsform i forhold til et dialogperspektiv. Oppgaven diskuterer også talernes argumentasjon opp mot andre kommunikasjonsperspektiver. Det semiotiske perspektivet trekkes inn, der hvor talerne argumenterer via tegn. Talernes valg av fortellinger, plott og konstruksjon av subjektposisjoner, samt diskursenes betydning diskuteres også i oppgaven. Den retoriskstrategiske kommunikasjonen i plakatene, i forhold til kommunikativ handling (av Habermas), reflekteres over. Også mediets betydning påpekes.