Sammendrag
Formålet med denne oppgaven har vært å undersøke hvilke faktorer som fører til godt eller dårlig samarbeid mellom ansatte med ulik kompetanse. Mitt ønske har vært å se hvordan ansatte med ulik kompetanse samarbeidet i en sengepost ved et landsdekkende sykehus. Studien er basert på data samlet under et feltarbeid som strakk seg over i alt seks uker. Det er i datainnsamlingen benyttet deltakende observasjon av og uformelle samtaler med de ansatte ved sengeposten. Studiens resultat er forhold som synes å ha innvirkning på samarbeide mellom ansatte på tvers av kompetanse. I oppgaven har jeg forsøkt å se de forhold som jeg ut fra deltakende observasjon fant betydningsfull for samarbeide, opp mot de forhold som kom opp under samtalene med de ansatte.
De forhold som viste seg å ha innvirkning på samarbeide mellom de ansatte var; erfaring for å oppnå faglig trygghet, romslighet slik at de ansatte kunne foreslå og spørre, god kommunikasjon for å oppnå informasjonsflyt. En faktor som viste seg å være viktig for at de ansatte skulle oppnå dette sammen var definering av hver enkelts rolle ved sengeposten og en klar oppgavefordeling mellom de ansatte.
Ved en sengepost i somatiske sykehus i Norge finner man i dag mange ansatte med ulik kompetanse. Kompetansen kan være generell og/eller spesialisert. Som et utgangspunkt for denne oppgaven tok jeg utgangspunkt i de ansatte jeg møtte ved å delta på de ulike aktivitetene som foregikk innenfor sengepostens fysiske miljø. Kompetanse definerte jeg som den utdannelse de ansatte jeg møtte hadde. Målet for oppgaven var å avdekke hvilke forhold som førte til at samarbeide mellom de ansatte ble godt, og hvilke forhold som var ødeleggende for samarbeidet. Jeg håper denne oppgaven kan sette fokus på noen viktige forhold i samfunnsdebatten om sykehus. Selv mener jeg at det å få til et godt samarbeid mellom ansatte er avgjørende for å løse en hver organisasjon sine oppgaver.