Sammendrag
Temaet i denne masteroppgaven er framveksten av seniorpolitikk i kunnskapsintensive virksomheter. Avhandlingen baserer seg i hovedsak rundt to problemstillinger. Hvorfor ser vi et økende fokus på seniorpolitikk i enkelte kunnskapsintensive virksomheter, og hvordan gjennomføres en vellykket seniorpolitikk i enkelte kunnskapsintensive virksomheter?
Som bedriftscase brukes Det norske Veritas for å illustrere ulike aspekter rundt problemstillingene. Oppgaven bruker et kvalitativt forskningsdesign og datainnsamlingen er først og fremst anskaffet ved kvalitative intervju. disse dataene er supplert med tidligere forskning på Storebrands forhold til seniorpolitikk.
Resultatene i oppgaven tyder på at den demografiske utviklingen og ett strammere arbeidsmarked er samfunnsstrukturelle forklaringer som ligger bak bedriftenes satsing på seniorpolitikk. Samtidig viser bedriftene til at eldre medarbeidere utgjør en bedriftsøkonomisk ressurs i form av egenskaper som arbeidserfaring, lojalitet og i forhold til ett mangfoldsaspekt.
Oppgaven viser også at en omlegging fra ytelsesbasert til innskuddsbasert pensjonsordning har åpnet for en sterkere satsing på rekruttering av eldre arbeidstakere.
Oppgaven forsøker samtidig å vise til hvordan seniorpolitikk kan gjennomføres ved å se på begrepet employer branding som betyr markedsføring av virksomheten som arbeidsgiver. Dette i lys av Det norske Veritas rekrutteringskampanje rettet mot eldre medarbeidere. Her viser oppgaven at Employer branding kan fungere som et aktivum for å gjennomføre seniorpolitikk. Oppgaven viser også betydningen av å implementere en bevissthet omkring de eldre arbeidstakernes verdi som arbeidskraft. Dette gjennom ulike former for tiltak som kan virke motiverende i form av ytre og indre belønninger. Seniorpolitikk blir diskutert opp mot begrepet psykologisk kontrakt for å se på betydningen av å tilfredsstille behovene og forventningene som oppstår i relasjonen mellom virksomhet og individ.