Abstract
Denne oppgaven belyser hvilken betydning internett kan ha for identitetsarbeid for ungdom med innvandrerbakgrunn. Undersøkelsen er tilknyttet et prosjekt ved Norsk institutt for forskning om oppvekst, velferd og aldring (NOVA), kalt "Social mobility through ICT? Youth with immigrant background and media use".
Det er gjennomført kvalitative intervjuer og gruppeintervjuer av til sammen tretten ungdommer med ikke-vestlig innvandrerbakgrunn. Som bakgrunnsmateriale har i tillegg to diskusjonsfora på to nettsteder av og for ungdom med innvandrerbakgrunn blitt observert over tid, og redaktører fra disse nettstedene blitt intervjuet.
Forskning på internett har vist at mediet gir nye muligheter for identitetsarbeid. Fortellingene fra informantene i denne undersøkelsen viser at nettet er en arena hvor man kan leke og prøve ut ulike roller og identiteter fritatt fra andres blikk og kontroll.
Et av hovedspørsmålene for oppgaven er hvordan internett kan bidra til å styrke eller svekke bånd til eget eller foreldres opprinnelige hjemland og kultur. Internett viste seg i denne undersøkelsen å være en arena som kan bidra til å øke og styrke det sosiale nettverket til ungdom med innvandrerbakgrunn. Aspekter som kjønn, selvtillit og sosiale nettverk vil imidlertid påvirke relasjonene som opprettes på internett.
Flere av ungdommene bruker internett til å opprettholde en kanal til slekt og venner i opprinnelseslandet. Videre bruker de internett til å opprette relasjoner til andre ungdommer med bakgrunn fra samme opprinnelsesland, spredt over store deler av den vestlige verden. Dette peker på at internett brukes til å opprette transnasjonale forbindelser, og at internett også er et medium som kan forsterke opplevelsen av å leve i diaspora.
Internett brukes som et verktøy til å utvikle muslimsk identitet. Egne muslimske nettsteder gir kvinner mulighet til å diskutere religiøse problemer direkte med en imam, uten at dette bryter med normative koder for oppførsel og samvær mellom kvinner og menn i religiøse sammenhenger.
Denne undersøkelsen konkluderer med at internett kan bidra til å styrke båndene til opprinnelseslandet, samtidig som det i mange tilfeller også skaffer ungdommene et større sosialt nettverk i Norge. Til tross for frigjøringspotensialet som kan synes å ligge i internett, er likevel måten man bruker nettet på avhengig av den sosiale situasjonen brukeren befinner seg i. Personlige og individuelle, så vel som sosiale forutsetninger, vil prege hvordan internett brukes i minoritetsungdommenes identitetsarbeid.