Abstract
Det vide begrepet "kommunikasjon" er stadig gjenstand for oppmerksomhet, også innenfor organisasjoner og akademia. Oppgavens tema er intern-kommunikasjon i organisasjoner, sett i et sosiologisk perspektiv.
Kommunikasjon er et utfordrende område i organisasjoner. En intern personalundersøkelse i Manpower viste at det er lav tilfredhet med kommunikasjon hos de ansatte. Det er gjennomført en casestudie i to avdelinger for å undersøke dette nærmere. De ansatte i oppgaven består av to utvalg. Informantene i det ene utvalget arbeider i en avdeling som leverer tradisjonelle bemanningsløsninger, mens det andre utvalget er trukket fra en avdeling som bemanner faste stillinger fra mellomledernivå og oppover.
Med utgangspunkt i Ragins forskningsmodell fremstilles det tre teoretiske rammer som vurderer problemstillingen i ulikt lys. I den første rammen behandles organisasjonen, med utgangspunkt i en informasjonsteoretisk kommunikasjonsprosessmodell og Mintzbergs teori om organisasjonsstruktur. Den andre rammen omfatter teori som vektlegger ulike aspekter ved aktørenes ståsted, og den tredje rammen belyser ulike aspekter ved organisasjonskultur.
På bakgrunn av en casestudie og intervjuer drøftes empiriske bilder av hvordan intern-kommunikasjonen fungerer. Konteksten avdelingene befinner seg i tegnes opp innledningsvis. De empiriske bildene av avdelingene fremstilles innenfor rammene av en X-modell, som fremstiller input-, prosess- og outputfakturer tilknyttet intern-kommunikasjon. Dette danner fundamentet for analysen.
I analysen diskuteres de empiriske bildene i lys av de analytiske rammene, og ulike representasjoner av intern-kommunikasjon vurderes. Både likheter og forskjeller mellom avdelingene trekkes frem. På tross av lav tilfredshet med intern-kommunikasjon, er det ikke vesentlig informasjon informantene savner for å utføre jobben sin på en god måte. Utvalgene deler likevel frustrasjon knyttet til ståsted og kulturelle forhold. Avslutningsvis reflekteres det rundt videre forskning.
This paper is on internal-communication in organizations.