Abstract
Mitt budskap er at sosialklienter også skal stå opp om morran. De skal ut for å delta i samfunnet, uttalte arbeids- og inkluderingsminister Bjarne Håkon Hanssen (Ap) i et intervju med Dagbladet, like etter at de rødgrønne overtok regjeringsmakten høsten 2005. To år etter markerte den samme ministeren iverksettingen av kvalifiseringsprogrammet – en tiltakspakke som har som overordnet mål å få langtidsmottakere av sosialhjelp ut i arbeid. Kvalifiseringsprogrammet er regjeringens viktigste nysatsing for å avskaffe fattigdom i Norge, og det er knyttet store forventninger til effektene av programmet. Oppgaven analyserer utformingen av kvalifiseringsprogrammet med fokus på regjeringens argumentasjon. Regjeringens hovedstandpunkt er at kvalifiseringsprogrammet vil redusere sosialhjelpsavhengighet gjennom å styrke arbeidslinjen. Dette standpunktet utfordres både av berørte parter i den politiske beslutningsprosessen og av forskningsbaserte erfaringer på området. I lys av disse innvendingene tar analysen sikte på å avdekke svakheter i argumentasjonen som truer sannsynligheten for at kvalifiseringsprogrammet når målet om å få sosialhjelpsavhengige i arbeid. Argumentasjonen blir evaluert etter kriterier i Stephen Toulmins argumentasjonsmodell. Siden kvalifiseringsprogrammet nylig er satt i gang, er analysen avgrenset til å gjelde formulerings- og vedtaksfasen.
Oppgaven avdekker flere svakheter i argumentasjonen som kan få praktiske konsekvenser for implementeringen og effektene av tiltakene. Svakhetene er kjennetegnet av at kvalifiseringsprogrammets utforming ikke tar nok hensyn til målgruppens dårlige funksjonsevne. Langtidsmottakere av sosialhjelp sliter med opphopning av mange problemer som rusmisbruk, dårlig psykisk helse og sosiale problemer. En sentral utfordring for kvalifiseringsprogrammet er å unngå fløteskumming av de deltakerne som er mest attraktive for arbeidslivet. I verste fall får man en situasjon der de minst attraktive på arbeidsmarkedet blir igjen i sosialhjelpen med lave ytelser og et krav på seg om arbeid for sosialhjelp. Oppgaven kan leses som et innspill til viktige utfordringer som regjeringen, praktikere i Nav og forskere bør ha spesielt fokus på i evalueringen og oppfølgingen av kvalifiseringsprogrammet.