Abstract
Sammendrag.
Bakgrunnen for denne oppgaven er spørsmål og antakelser knyttet til temaet europeisering av nasjonalstaten . I denne sammenheng er det forholdet mellom endringer i omgivelsene og institusjonell respons som skal analyseres. Oppgavens formål er todelt. For det første vil studien beskrive europeiseringen av Vegdirektoratet (VD). Det vil bli undersøkt hvordan VDs EU- tilpasning har kommet til uttrykk i perioden 1988- 2001. Beskrivelsen vil hovedsakelig være konsentrert rundt institusjonelle endringer som har forekommet i forbindelse med fremveksten av en felles transportpolitikk i EF og endringer i Norges tilknytningsform til EU. Utviklingen av et indre transportmarked, EØS-avtalen og interimsperioden medførte betydelige forandringer i VDs rammebetingelser. Studien skiller mellom direktoratets EU- tilpasning før og etter EØS- avtalen trådte i kraft. Hovedfokus ligger på den tilpasningen som har forekommet etter 1994. Denne blir kategorisert under tre typer endringer. Dette er organisasjons-, prosess- og policyendringer. De to førstnevnte deles ytterligere inn i ytre og indre endringer.
Foruten å beskrive VDs EU- tilpasning søker studien også å forklare hva som har påvirket denne tilpasningsprosessen. Oppgavens teoretiske rammeverk består av forskjellige perspektiver på tre ulike nivå. I følge disse teoretiske perspektivene forventes forklaringsfaktorer for institusjonell endring å kunne finnes i institusjonens omgivelser(makro), blant individuelle beslutningstakere (mikro) eller i institusjonelle strukturer og prosesser (meso). I oppgaven blir forklaringer under de ulike nivåene behandlet som utfyllende heller enn konkurrerende. Det kommer fram i oppgavens analyse at faktorer på alle disse nivåene er med på å forklare VDs EU- tilpasning. I denne sammenheng må i imidlertid betydningen av institusjonelle særtrekk og endringskravenes karakter spesielt understrekes.
Oppgaven er i hovedsak basert på artikler, rapporter, offentlige dokumenter og intervjuer med sentrale personer i VD.