Abstract
Denne oppgaven er en empirisk basert analyse som undersøker hvordan statseide selskaper i Kina benytter Corporate Social Responsibility i håndteringen av klima- og miljøprobler. For å besvare forskningsspørsmålet analyseres implementeringen av klima- og miljøtematikk på to nivåer: første del omhandler årsaker til økt miljø- og klimafokus initiert av myndighetene, og implikasjoner for bedriftene. Deretter trekkes den empiriske analysen ned på bedriftsnivå i del to, for å undersøke hvordan myndighetene og andre aktører fungerer som pressmekanismer for økt integrering av CSR. Målet er altså å si noe om hvilke årsaker som påvirker integreringen av CSR i bedriftene, og til sist undersøke hvor dypt denne formen for CSR-arbeid stikker. – Er det primært PR og omdømmebygging, eller forsøk på å skape bærekraftige løsninger?
Tre teoretiske perspektiver innenfor institusjonell teori benyttes for å beskrive og forklare hva som kjennetegner endringsprosessene i de statseide bedriftene. Funnene viser at det skjer endringer mot økt integrering av klima- og miljøhensyn i bedriftene, og at disse i stor grad er initiert av myndighetene og press på det internasjonale markedet. Samtidig viser analysen at dette må modereres på to områder (1) da lover og reguleringer av miljø i liten grad overholdes i praksis, (2) i tillegg til at den kinesiske industrien i utgangspunktet er svært energiintensiv, slik at en reduksjon i energiintensitet og karbonintensitet i realiteten vil tilsvare business as usual i «vestlig» industri.