Abstract
Denne studien belyser politiske partiers møte med ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT). De siste årene har vi kunnet identifisere en markant økning i bruk av sosiale medier blant politiske aktører, og det synes som om både partier og representanter har stor tro på denne typen kommunikasjon. I utgangspunktet legger sosiale medier til rette for rask spredning av informasjon, direktekommunikasjon med velgerne og nye former for mobilisering, men de nye aspektene ved internett har også synliggjort representanters uheldige opptreden, upassende utspill og andre politiske «bommerter». I mange tilfeller har dette skapt negativ oppmerksomhet om de politiske partiene, samtidig som representanter har måttet stå offentlig til rette for mer eller mindre uheldige overtramp. Dette representerer en ny type problematikk for de politiske partiene. Jeg søker derfor i denne studien å identifisere partienes vurderinger av muligheter og utfordringer ved sosiale medier, noe jeg gjør ved en kvalitativ undersøkelse av Arbeiderpartiet, Høyre og SV. Med utgangspunkt i perspektiv knyttet til profesjonalisering av politiske kampanjer, politikkens «medialisering» og en begrepsavklarende diskusjon av sosiale medier ønsker jeg å forstå hvorvidt interne forhold i de tre partiene berøres av ny informasjons- og kommunikasjonsteknologi (IKT), og i hvilken grad det legger føringer på partienes kommunikasjonsarbeid.
Studiens overordnede funn er at de potensielle fallgruvene anses som bagateller og nybegynnerfeil. Selv om en har flere eksempler på at politikere har kommet uheldig ut, mener de tre partiene jeg studerer at feilgrep og overtramp i sosiale medier med påfølgende negativ mediedekning representerer utfordringer av liten betydning som går fort i velgernes glemmebok. Politikeres tilstedeværelse i og aktive bruk av sosiale medier, og moderpartienes tillit til deres personlige interaksjon, må derfor forstås som et videre steg innen utviklingen av politisk kommunikasjon og mobilisering som tilsynelatende vil få økt betydning i fremtiden.