Sammendrag
Denne masteroppgaven beskriver og diskuterer undersøkelser og behandling av maleriet «Den syke ved Bethesda dam» som tilhører Romsdalsmuseets samling. Oljemaleriet på lerret er usignert, men skal angivelig være malt av Eggert Munch (ca. 1685-1764), selv om denne attribusjonen har fått innvendinger i senere tid og kunstneren Peter Lillie (-1711) har blitt foreslått som mulig kunstner. Maleriet tilhører en gruppe på fire like store malerier fra samme kirke og som avbilder motiver fra den kristne fortellingen. Denne kirken ble revet i 1872 og erstattet med en ny kirke som fortsatt står i dag. Maleriene har blitt oppbevart under ukjente omstendigheter på en prestegård, frem til de ble gitt til museet. I denne perioden har maleriene blitt vannskadet. Dette forårsaket krymping av lerretet, rifter, og store områder med fargetap. I 1969 ble gruppen malerier behandlet ved Munchmuseet. Maleriets strukturelle tilstand ved mottagelse var ansett for å være stabil fordi det ble behandlet i 1969, hvor det ifølge en konserveringsrapport har det blitt heldublert, lett renset og fernissert. Fargetapene samt motivtapet formet problemstillingen: Hvordan konservere maleriet i lys av tidligere konservering, og gjenopprette maleriets integritet og den billedlige helheten på en etisk forsvarlig måte? For å svare på problemstillingen ble det utformet fire delmål som tok for seg; 1) Kartlegging av maleriets oppbygning, 2) vurdere dets tilstand, 3) danne et grunnlag for behandlingsforslag i forkant av en behandling, og 4) finne en behandlingsmetode som respekterer maleriets kontekstuelle forbindelse til de øvrige maleriene i samlingen ved at behandlingen muliggjør tilsvarende tiltak for alle maleriene. For å kartlegge maleriets materialitet og tilstand ble det utført flere analytiske undersøkelser som inkluderer visuelle observasjoner med og uten forstørring, røntgen, og fotoanalytiske teknikker. Det ble også brukt et håndholdt XRF-apparat til pigmentidentifikasjon, og det ble det tatt mikroprøveuttak av lerretet, samt fra fargelagene for ytterligere analyser med SEM- EDS. Under behandlingen ble det gjort flere interessante funn som opptar mye av oppgaven. Materialer og metoder knyttet til behandlingen ble testet mot alternativer for en empirisk tilnærming. Flere metoder for retusjering ble anvendt for å gjenopprette den billedlige helheten på en måte som ikke forfalsker motivet, og maleriet er i dag nærmere dets originale utseende enn det var etter konserveringen i 1969.
This master's thesis describes and discusses investigations and treatment of the painting "The Sick at Bethesda Dam" which belongs to the Romsdal Museum's collection. The oil painting on canvas is unsigned but is allegedly painted by Eggert Munch (ca. 1685-1764), although this attribution has received objections in recent times and the artist Peter Lillie (-1711) has been suggested as a possible artist. The painting belongs to a group of four equally large paintings from the same church that depict motifs from the Christian narrative. This church was demolished in 1872 and replaced with a new church that still stands today. The paintings have been stored under unknown circumstances in a vicarage, until they were given to the museum. During this period, the paintings have been damaged by water. This caused shrinkage of the canvas, tears, and large areas of color loss. In 1969, the group of paintings was treated at the Munch Museum. The structural condition of the painting when received was considered to be stable because it was treated in 1969, where, according to a conservation report, it has been fully doubled, lightly cleaned and varnished. It was the large loss of color as well as motif loss caused by old damage that therefore shaped the problem: how to conserve the painting in light of previous conservation, and restore the integrity of the painting and the pictorial whole in an ethically sound manner? In order to answer the problem, four sub-goals were therefore designed which dealt with; To map the structure of the painting (1) and assess its condition (2) to form a basis for treatment proposals in advance of a treatment (3). Finally, the thesis attempts to find a treatment method that respects the painting's contextual connection to the other paintings in the collection by enabling the treatment to take similar measures for all the paintings (4). In order to map the painting's materiality and condition, several analytical investigations were carried out which included visual observations with and without magnification, X-rays and photoanalytical techniques. A hand-held XRF device was also used for pigment identification, and micro-samples were taken from the canvas, as well as from the color layers for further analysis with SEM-EDS. During the treatment, several interesting discoveries were made, which occupy much of the thesis. Materials and methods related to the treatment were tested against alternatives for an empirical approach. Several methods of retouching were used to restore the pictorial whole in a way that does not falsify the motif, and the painting is today closer to its original appearance than it was after its conservation in 1969.