Sammendrag
Skikkethetsvurdering av vernepleierstudenter er et komplekst og viktig tema innenfor utdanningsfeltet. Med fokus på å utforske og forstå utfordringene og praksisene knyttet til dette feltet, sikter denne masteroppgaven mot å dykke dypere inn i erfaringene og perspektivene til både praksisveiledere og institusjonsansvarlige. Denne studien tar i bruk en kvalitativ tilnærming, hvor dybdeintervjuer er utført. Ved å sammenligne erfaringer og synspunkter fra disse to forskjellige, men likevel overlappende, gruppene, bidrar oppgaven med en flerdimensjonal forståelse av skikkethetsvurdering i konteksten av vernepleierutdanningen. Tematisk analyse ble anvendt for å tolke dataene fra intervjuene. Denne analysen avdekker ikke bare hvordan praksisveiledere og institusjonsansvarlige hver for seg nærmer seg og forstår skikkethetsvurderinger, men belyser også hvor deres perspektiver avviker og overlapper. Slik gir studien innsikt i både sammenhenger og forskjeller i tilnærmingene til de to gruppene. I tillegg til å avdekke eksisterende praksiser og oppfatninger, bringer oppgaven frem forslag til mulige endringer og forbedringer i skikkethetsvurderingens praksis og reguleringer. Gjennom denne sammenlignende tilnærmingen, tilbyr oppgaven en unik innsikt som kan informere og veilede fremtidige forbedringer og utvikling innen feltet.
Assessment of student suitability has long been a complex and challenging topic. Previous research has identified several issues, including a lack of focus on suitability and difficulties related to student assessment. The purpose of this study is to explore the experiences of practice supervisors and institutional supervisors related to the assessment of suitability and relevant frameworks, with a specific focus on nursing students. Methodologically, the study is based on individual in-depth interviews with a selection of participants including both practice supervisors and institutional supervisors. This choice of participants enables a deeper and more comprehensive understanding by illuminating two different perspectives on the assessment of suitability. To analyze and interpret the findings from the interviews, thematic analysis has been used. Through this analysis, it became clear that practice supervisors and institutional supervisors have somewhat different experiences and reference frames in the assessment of suitability. It was also revealed that there is a desire for certain changes. This study aims not only to uncover existing practices but also to shed light on potential changes and developments in the assessment of suitability and related work.