Abstract
Denne oppgaven handler om Norsk helsenett sine perspektiver på og hensyn til endring, retting og sletting i forhold til opplysningskvalitet i nasjonal kjernejournal. For å redegjør for og diskutere dette har jeg benyttet med av rettslige, teknologiske og organisatoriske perspektiv. Oppgaven er en kvalitativ case-studie hvor jeg har lagt intervjuer med Norsk helsenett og tilgjengelig offentlig informasjon til grunn. Det er tre ulike informasjonskilder i kjernejournalen. Informasjonskildene er pasient, helsepersonell og eksterne register. På grunn av ulike forutsetninger kreves det ulike perspektiv og hensyn i forhold til hvor opplysningen kommer fra. Det er i analysen av disse perspektivene og hensynene, samspillet mellom rettslige, teknologiske og organisatoriske perspektiv blir benyttet. De rettslige rammene for endring, retting og sletting med hensyn til opplysningskvalitet i nasjonal kjernejournal, er preget av at løsningen er en pasientjournal som behandler helseinformasjon med formål om å bistå helsepersonell utøve forsvarlig helsehjelp. Utformingen av informasjonssystemet og organiseringen av endring, retting og sletting i nasjonal kjernejournal er preget av de rettslige rammene, men utfordrer hvordan informasjonsplikten og ansvaret for retten til retting og sletting skal imøtekommes på noen områder. Dette gjelder spesielt ved manglende eller misvisende informasjon til pasienter om deres muligheter til endring, retting og sletting. Mangelen på god informasjon gjør det vanskeligere enn nødvendig for pasienter å ivareta opplysningskvalitet. Endring, retting og sletting av opplysninger av helsepersonell er godt utformet og hensyn tar rettskrav tilknyttet utforming og forsvarlig helsehjelp. Automatiske rutiner sikrer stort sett god retting og sletting av opplysninger fra registre.