Sammendrag
Formålet med denne oppgaven er å undersøke elevers holdninger til matematikkfaget på Vg2 og Vg3, og se om det er noen sammenhenger mellom holdningene i Vg2 og Vg3. Her ble det samlet data fra tre ulike norske skoler i Oslo og Viken området. Studien benytter et instrument som ble brukt og videreutviklet av Blomqvist et al. (2012) og andre forskning av Sumpter, som har sitt formål å måle elevenes holdning. Instrumentet har som sin hensikt å måle elevenes følelse, motivasjon og oppfatning gjennom en spørreundersøkelse som består av tre lukkede påstander med skala, tre åpne spørsmål, og en tegneoppgave. Analysen av våre funn viste at det er en tydelig variasjon i elevenes holdning på Vg2 og Vg3. Denne variasjonen er synlig når det blir delt inn i de tre retningslinjene innen matematikk, P, S og R. Det er observert fra våre funn at elever i retningslinjen P har en holdning med fokus på det sosial-orienterte aspektet av ytre motivasjon. Elever i retningslinjen S har mål-orientert ytre motivasjon som holdning. Elever i retningslinjen R viser en holdning av interesse og mestring innen indre motivasjon. Oppsummert så har elevenes holdning lite utvikling fra Vg2 til Vg3, men at det eksisterer ulik holdning avhengig av matematikkretning elever befinner seg. Dette indikerer at motivasjonen er en faktor av hvilken matematikkretning elever velger i videregåendeskole.