Abstract
Sammendrag Formålet med denne masteroppgaven er å undersøke hvordan sangstudenter på universitetsnivå, spesifikt innen Contemporary Commersial Music (CCM), opplever stemmevansker med tanke på å satse på en karriere som profesjonelle sangere. For å besvare oppgavens problemstilling ble fire sangstudenter intervjuet. Data ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuer og analysert ved hjelp av en kvalitativ forskningsmetode med en fenomenologisk tilnærming. Hovedfunnene i denne studien indikerer tre tydelige temaer når det gjelder erfaringene sangstudentene har i deres studentliv og til stemmehelse: intern konflikt, behov for mer kunnskap og stemmeidentitet. Den interne konflikten involverer dilemmaet mellom å prioritere engen stemmehelse, eller delta på sosiale sammenkomster og arrangementer som potensielt kan innebære misbruk av stemmen. Resultatene viser også at informantene ønsker å øke sin kunnskap om forebyggende tiltak og lære mer om sin egen stemme for å forberede seg på en fremtidig karriere i en yrkesgruppe med høye krav til stemmen. Til slutt ble det funnet at en sterk følelse av stemmeidentitet var en viktig del av sangstudentenes utdanning og en sentral komponent i deres selvoppfatning. Funnene i denne studien kan ha viktige implikasjoner for den formelle utdanningen av CCM-sangstudenter og antyder et behov for en mer balansert tilnærming som vektlegger både kreativ utvikling og undervisning i stemmehelse. Deling av erfaringer og økt kunnskap om stemmehelse kan styrke identiteten som profesjonell sanger og bygge en sterkere tilhørighet til musikkmiljøet.