Sammendrag
Målet med denne studien er å få en dypere forståelse av erfaringene til profesjonelle yrkesutøvere når de bruker fysisk aktivitet som middel for å fremme psykisk helse. Studien tar sikte på å dykke dypere inn i de viktigste fasettene i slikt arbeid. Oppgavens problemformulering lyder som følger; Hvordan utøver profesjonelle yrkesutøvere sin praksis, og hvilke erfaringer har de gjort seg innen fysisk aktivitet som behandlingsform for psykisk (u)helse? Fokuset i denne studien er å få en dypere forståelse av måten profesjonelle yrkesutøvere inkorporerer fysisk aktivitet for å øke psykisk velvære blant ungdom. For å oppnå en slik forståelse ble en kvalitativ forskningstilnærming brukt. Fire profesjonelle yrkesutøvere ble intervjuet, hver med sin kompetanse innen et spesifikt felt, som sjenerøst delte sine erfaringer. De resulterende dataene ble analysert ved bruk av tematisk analyse for å adressere fem hovedfunn, disse er: Engasjement som strategi, å skape trygge rammer, å fremme gode relasjoner, å være et forbilde og å oppmuntre til medvirkning. Spesifikt er disse hovedfunnene relevante når man skal avgjøre hvilke kompetanser som er fordelaktige å inneha som profesjonell yrkesutøver innen psykisk helse. Samlet sett understreker funnene i oppgaven verdien av sentrale konsepter som fremmer psykisk helse, og som muligens også bidrar til en utvikling i riktig retning. Studiens hovedfunn, kombinert med tidligere forskning og litteratur tyder på at fysisk aktivitet har en sentral rolle i å forbedre psykisk helse blant ungdom. I lys av dette gir studiens resultater forhåpentligvis innsikt i den praktiske implementeringen av en slik tilnærming.