Sammendrag
I denne oppgaven har jeg tatt utgangspunkt i at skolen og spesielt samfunnsfagene har en viktig rolle når det gjelder hvordan undervisning om kontroversielle og sensitive tema kan brukes til demokratisk utdanning, og at ved å styrke uenighetsfellesskapet i klasserommet og læreres bruk av pedagogisk klokskap og dømmekraft vil bidra til elevenes demokratiske utvikling. Likevel kan kontroversielle og sensitive tema være vanskelig å ta opp i klasserommet, og når det skjer kan det by på ulike utfordringer. Derfor er lærerens rolle en viktig brikke i hvordan dette foregår. Oppgaven min har tatt utgangspunkt i denne problemstillingen: «Hvilke refleksjoner har et utvalg samfunnsfaglærere om kontekstuelle faktorer i undervisning om kontroversielle tema, og hvordan forholder de seg til kontroversielle tema i egen undervisning?» Studien har tatt utgangspunkt i intervjuer fra fire samfunnsfaglærere. Funnene viser at hensynet til elevenes beste er det aller viktigste man kan gjøre i undervisning om kontroversielle og sensitive tema. Lærerne med sin pedagogiske klokskap og dømmekraft vurderer når det der riktig å gjøre hva. De velger undervisningsformer som i stor grad er basert på hva slags relasjon de har til den aktuelle elevgruppen, bakgrunnen og modenhetsnivået til elevene. Hensynet til elevene har dermed betydning for hvordan de velger å undervise. Gjennom å legge til rette for et uenighetsfellesskap søker de å skape et antirasistisk klasserom der elevene kan være meningsmotstandere og ikke fiender. Disse verdiene er i tråd med den overordnede delen av læreplanen og kan bidra til å utvikle elevene til å bli demokratiske medborgere.