Abstract
Hensikten med denne studien er å undersøke fem læreres holdninger til kreativ skriving i den studieforberedende, videregående opplæringen. Teori og tidligere forskning på kreativitet, kreative individer, skriveopplæring og kreativ skriving danner grunnlag for å svare på problemstillingen: Hvilke holdninger har fem lærere i videregående skole til kreativ skriveopplæring, og i hvilken grad tenker de at de kan påvirke elevenes muligheter til å skrive kreativ tekst? Prosjektet er designet som en kvalitativ intervjustudie, der jeg har fått innsikt i informantenes holdninger til kreativ skriving og egen påvirkningsmulighet. Utvalget jeg intervjuet er fem lærere fra fire forskjellige videregående skoler i Oslo og Viken, som alle jobber på vg1 og vg2. Gjennom en tematisk innholdsanalyse har jeg kommet frem til fire hovedfunn. Det første er at lærerne opplever kreativ skriving som noe fritt, åpent, med lite regler og mindre krav til struktur. Noen av lærerne er opptatt av at kreativitet finnes i alle typer skriving i norskfaget, mens de fleste knytter det til de tradisjonelle kreative sjangrene. Det andre hovedfunnet handler om at lærerne opplever de gode kreative skriverne som de samme som skriver godt ellers i norskfaget. Dette inkluderer elever som har en flyt i teksten sin, få skrivefeil, treffer sjangertrekkene og er bevisst på egen skriving. Det tredje hovedfunnet i studien er at lærerne ser på kreativ skriving som noe risikabelt, både når det omhandler sensur, eksamen og egen erfaring og selvtillit i undervisningen. Dette henger i stor grad sammen med del to av problemstillingen som handler om hvorvidt de kan påvirke elevenes mulighet til å skrive kreativt. Det første og andre hovedfunnet skaper grunnlaget for diskusjonen om det fjerde funnet: at det finnes et paradoks mellom friheten i den kreative skrivingen og at rammene i de kreative sjangrene kanskje ikke er så fri når det kommer til stykket. Oppsummert sier lærerne at de har mulighet til å påvirke, og at de i varierende grad gjør det, for eksempel med åpne oppgaver, men også veldig spesifikke, ganske lukkede oppgaver. Funnene indikerer også at lærerne ser på kreativ skriving som «noe annet» enn det andre norskfaglige, altså vil de heller anbefale elevene å skrive en tekst nærmere for eksempel fagartikkel eller retorisk analyse.