Sammendrag
LK20 fremmer tverrfaglighet som et overordnet mål i undervisningen, og dette kan bidra til både muligheter og begrensninger (Lauritzen, Antonsen & Nesby, 2021; Øgreid & Hertzberg, 2009, Lauritzen, 2023; Fiskerstrand, 2017). Formålet med denne studien er å bringe ny innsikt i et forskningsområde som hittil ikke har et stort omfang, nemlig norskfagets rolle i et tverrfaglig prosjekt om demokrati og medborgerskap. Studien tar for seg det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap, og undersøker temaets relevans i skolen og norskfagets rolle med temaet i et tverrfaglig prosjekt. Problemstillingen for studien er som følger: Hvordan kan norskfaget få sin plass i et tverrfaglige prosjekt om demokrati og medborgerskap? For å få innsikt i dette har studien et kvalitativt forskningsdesign, hvor jeg har benyttet observasjon av et tverrfaglig prosjekt og individuelle dybdeintervjuer som datainnsamlingsmetoder. Gjennom en tematisk analyse av transkripsjoner kan studien vise at lærerinformantene etterstreber en likestilt rolle for fagene i et tverrfaglig prosjekt, og de fremhever viktigheten av å lære om det tverrfaglige temaet demokrati og medborgerskap. Dette kan gjøre både undervisningen og skriveprosjekt mer interessant ifølge elevinformantene. I tillegg er det viktig å planlegge langsiktig, og skape rom for samarbeid og forståelse for hverandres perspektiver, forteller lærerinformantene. Det tverrfaglige temaet har relevans i den sammenheng at det er sentralt for elevenes liv både på skolen og utenfor skolen. Samarbeidsvilje og planlegging er viktig for å oppnå et tverrfaglig prosjekt der fagene har en likestilt rolle og en undervisning som er tilpasset den enkelte klasse. I planleggingen kan lærerne legge til rette for hverandres perspektiver i sammenheng med å utarbeide en oppgaveordlyd til den planlagte skriveøkten, og for å dele ulike synspunkt på selve gjennomføringen av det tverrfaglige prosjektet. Elevene fremhever viktigheten av å være forberedt til et tverrfaglig prosjekt fordi det innebærer flere fag og nye inngangsvinkler til eksempelvis skriving. I forberedelsen la lærerne en langsiktig plan for å forberede elevene til et tverrfaglig prosjekt. Siden det kan være utfordrende, men samtidig bidra til flere muligheter for fagene som er involvert.