Sammendrag
Er similer (f.eks. ballettdansere er som sommerfugler) og metaforer (f. eks. ballettdansere er sommerfugler) forskjellige, eller er metaforer egentlig implisitte similer? I denne studien undersøker jeg dette spørsmålet ved å se på kognitive mekanismer bak prosessering av similer og metaforer. Jeg tester to sentrale syn innenfor metaforstudier: sammenligningsteorier og kategoriseringsteorier. Sammenligningsteorier hevder at metaforer og similer prosesseres gjennom den samme kognitive mekanismen fordi metaforer er implisitte similer. Kategoriseringsteorier hevder derimot at prosessering av similer og metaforer krever forskjellige kognitive mekanismer fordi de uttrykker forskjellige typer konsepter. Innenfor kategoriseringsteori har Carston (2010) foreslått at utvidede metaforer ikke prosesseres på samme måte som enkle metaforer (slik som det første metaforeksempelet). Utvidede metaforer innebærer at flere tilfeller av figurativt språk i samme ytring knyttes til den samme overordnede figurative betydningen, som i det følgende eksempelet: Selma følte seg ofte nedslått av de knivskarpe tilbakemeldingene fra redaktøren sin; kommentarene hans er barberblader. Det finnes støtte fra eksperimentelle studier for at enkle og utvidede metaforer ikke prosesseres likt, men flere av disse resultatene er kompatible med både sammenligningsteorier og kategoriseringsteorier. For å nøste opp i forklaringene som tilbys av de to teoretiske rammeverkene, og dermed forbedre forståelsen vår av de psykologiske forskjellene mellom similer og metaforer, tester jeg hvordan utvidelse av figurativ betydning påvirker prosessering av både similer og metaforer. For å teste hypotesene mine bruker jeg blikksporingsteknologi. Resultatene antyder at utvidelser av den figurative betydningen gjør at metaforer, men ikke similer, leses fortere. Resultatene samsvarer dermed mer med kategoriseringsteorier enn med sammenligningsteorier; dersom den kognitive mekanismen bak prosessering av similer og metaforer er den samme burde de påvirkes likt av at deres figurative betydning utvides. I diskusjonskapittelet legger jeg fram en kategoriseringsteori som skiller mellom prosessering av enkle og utvidede metaforer. I tillegg argumenterer jeg for hvorfor sammenligningsteorier ikke er i stand til å redegjøre for resultatene av denne studien.