Sammendrag
Denne masteroppgaven er en fortolkende casestudie av læreres bruk av digitale verktøy og ressurser i barneskolen. Lærere er primæraktøren i studien hvor deres arbeidshverdag og bruk av verktøy og ressurser har blitt undersøkt gjennom de kvalitative metodene intervjuer og observasjoner. Denne studien har sett på hvordan digitaliseringen i barneskolen påvirker læreres arbeidshverdag som består av blant annet planlegging, gjennomføring, kommunikasjon og vurdering. For å se på digitaliseringens påvirkning fokuserer denne studien på hvordan digitale verktøy og ressurser brukes og påvirker lærere. Begrepene verktøy og ressurser kan bli definert og forstått på flere måter avhengig av bruk, kontekst og kunnskap. Et av bidragene i denne studien er å få en forståelse for hvordan digitale verktøy og ressurser blir brukt og forstått i skolen og se på det i sammenheng med hvordan det påvirker lærerens bruk. Videre anvendes teoriene artefaktøkologi og produktøkologi til å visualisere hvilke muligheter og begrensninger bruken av digitale verktøy og ressurser gir lærere. Gjennom dette skapes en bredere forståelse for hvordan digitale verktøy og ressurser brukes i barneskolen. Teorien oppgavekjeder benyttes for å vise endringer i læreres arbeid og oppgaver på bakgrunn av mulighetene og begrensningene digitale verktøy og ressurser gir. Digitale verktøy og ressurser påvirker i stor grad lærerens arbeid. Digital teknologien erstatter ikke lærerens arbeidsoppgaver, men vil endre hvordan arbeidet skal gjennomføres. Lærere får flere valg og muligheter slik at lærere må ha digital kompetanse og en bevissthet rundt hvordan teknologien skal brukes på forsvarlig måte. Studien viser viktigheten av å undersøke hvordan ny digital teknologi påvirker lærers arbeidshverdag, slik at mulighetene blir større enn begrensningene.