Sammendrag
I denne oppgaven ser jeg på hvordan organisasjoner og tjenesteleverandører arbeider i utviklingsprosesser og ivaretar krav om universell utforming. Fokuset ligger på de som utvikler og designer tjenester som skal tas i bruk av alle mennesker i samfunnet. Sluttbrukerne av disse tjenestene er hele Norges befolkning. Befolkningen består av mangfold og ulikheter i stor grad. Her er det variasjon i brukernes behov og funksjonsevner. Hvis de som utvikler tjenesten ikke ivaretar brukernes behov og muliggjør tilrettelegging, kan det oppstå digitalt utenforskap. Diskriminerings- og likestillingsloven og forskrifter om universell utforming bidrar til å sikre innbyggerne fra å bli diskriminert og ekskludert i det digitale rom. Likevel opplever mange digitalt utenforskap i dag. Det er tidligere gjort forskning på hvordan konsulentfirmaer jobber med universell utforming i utvikling av digitale løsninger i tillegg til forskning relatert til organisasjoner og universiteter. Det er gjort lite forskning på generelle tjenesteleverandører og organisasjoner om hvordan de utvikler tjenester og jobber med universell utforming. Datainnsamlingen i studien er gjort med 8 intervjuer av personer som jobber med IT-relaterte roller i 8 ulike organisasjoner. Her kom det frem at det var mangel på kunnskap, lite kultur for universell utforming og dårlig bruk av ressurser i organisasjonene. For å skape god kultur og økt kompetanse om universell utforming, er det anbefalt at organisasjon og tjenesteleverandør lager strategi og felles mål, for å sikre at alle team utvikler med universell utforming og brukeren i sentrum. Det er behov for tverrfaglige team der man innhenter riktig kompetanse ved behov og aktiv brukerinvolvering gjennom hele prosessen. Inspirert av prinsipper for innebygd personvern og inkluderende design er det laget forslag til nye prinsipper for “inkludering gjennom design”. Prinsippene kan potensielt bidra til at organisasjoner og team jobber mer målrettet mot å skape universelt utformede løsninger og samtidig imøtekomme brukernes behov.