Sammendrag
For å begrense den globale oppvarmingen, trengs det omstillinger i flere sektorer. Byggsektoren har et stort potensial for utslippskutt, og mer klima- og miljøvennlige løsninger i både nye og eksisterende bygg er dermed nødvendig. Fordi slike løsninger er mindre etablert i byggsektoren, finnes det flere ulike innovasjonsprogram med mål om å teste klima- og miljøvennlige løsninger. Samtidig skal dette være et bidrag til omstillingen for resten av sektoren. Offentlige aktører er på flere måter sentrale i byggsektoren, og kommunene har en viktig rolle som stor byggherre med lokal myndighet og forankring. Noen kommuner er derfor sentrale aktører i slike innovasjonsprogram. Gjennom en casestudie av kommuners arbeid i innovasjonsprogrammet FutureBuilt svarer jeg på følgende problemstilling: Hvordan kan kommuner gjennom innovasjonsprogram bidra til å utvikle og øke bruken av klima- og miljøvennlige løsninger i byggsektoren? Basert på ti intervjuer, hvorav syv med vertskommuner i FutureBuilt, bidrar oppgaven til en forståelse for hvordan kommuner gjennom innovasjonsprogram kan gjennomføre mer klima- og miljøvennlige byggeprosjekter. Jeg drøfter funnene opp mot transisjonslitteraturen, og hvordan etablerte aktørers deltakelse i innovasjonsprogrammet påvirker interaksjonen mellom nisje- og regimenivået i flernivåperspektivet. De empiriske funnene viser at aktørene i innovasjonsprogrammet under gunstige forutsetninger får opparbeidet verdifull kunnskap i prosjektgjennomføringen. Samtidig viser funnene i oppgaven at det er varierende hvordan kommuner og andre aktører lykkes med å forvalte kunnskapen videre. Et viktig empirisk bidrag er derfor viktigheten av å ha klar en strukturert tilnærming til å fange læringen etter prosjektets slutt. I forlengelsen av det vektlegger jeg viktigheten av å skille mellom enkelte personer sitt initiativ i nisjeaktiviteter, og hele organisasjonens initiativ og endring. Kommunene møter videre sterke barrierer for å bidra til mer klima- og miljøvennlige løsninger i resten av byggsektoren. Gjennom beskrivelser fra kommuner som ønsker å ta initiativ til omstilling, argumenterer jeg for hvordan særlig kombinasjonen pris og risiko med eksisterende regelverk hindrer dette.