Abstract
Da forskere i empirisk systemutvikling har behov for å forstå folk i industriens holdninger til forskning har vi laget en survey som vi deployerte i to norske programvarehus og i én java-brukergruppe.
Statistisk analyse på dataene vi samlet inn viser at de fleste i programvareindustrien benytter venner og kolleger når de lærer om nye teknologier og når de vurderer å innføre disse. De verdsetter rådene til eksperter på bekostning av forskning, og gjør ikke forskjell på forskning fra akademiske miljøer og på forskning fra industriaktører. Folk i industrien bruker omtrent like mye intuisjon, analyse og ekspert-råd når de tar viktige beslutninger.
En majoritet av systemutviklere hevder å anvende resultater fra forskning i arbeidet sitt. Alder, utdannelsesnivå eller industrierfaring påvirket ikke dette på signifikant vis. Varianter av tidspress var den vanligste årsaken til at systemutviklere ikke benyttet seg av forskning; mens holdninger hos arbeidsgiver, kolleger og kunder samt forskningens relevans ikke ble sett på som hindre.
Emner relatert til prosjektstyring / ledelse ble nevnt oftest når systemutviklere ble spurt om hvilke temaer de ville at forskere skulle fokusere mer på.
Because researchers in empirical software engineering need to better understand software practitioners' attitudes to research, we designed a personal opinion survey and deployed it in two Norwegian software houses and a Norwegian Java users' group.
Statistical analysis using the software package JMP showed that most practitioners overwhelmingly rely on colleagues and friends when learning about and considering implementing new technologies. They value the advice of experts over research, and do not differentiate between industrial and independent (academic) research. Practitioners rely almost equally on their own analysis, experts’ advice and intuition when making important decisions.
A majority of software practitioners claim to apply research in software engineering in their work. Neither the age, the education, nor the industry experience of practitioners significantly influenced their attitudes to research. Being too busy meeting immediate goals / deadlines and lack of personal time were the two most widely reported barriers to applying research, while neither organizational inertia, attitudes of colleagues or customers, nor the relevance of research were seen as barriers.
Topics related to management were mentioned most often by practitioners when asked about which topics researchers should focus more on.