Sammendrag
Denne oppgaven handler om hvordan utøveres gestbruk kan kommunisere med publikum og oppfordre til deltakelse i liveopptredener uten verbal kommunikasjon. Dette undersøkes ved å gjøre en nærstudie av spesifikke segmenter i Jacob Collier sine liveopptredener hvor publikum er aktive deltakere i musiseringen. Det interessante med disse segmentene er at det skiller seg fra andre artister. Det er hverken dirigering i tradisjonell forstand eller "publikumsfrieri". Collier tar i bruk kroppen og særlig hendene til å kommunisere til dels komplekse idéer med hundrevis av mennesker på en gang. Gjennom kommuniseringen klarer han å skape en musikkopplevelse hvor publikum er selv med å utøve musikken uten å bli gitt noen form for verbal instruksjon. Gjennom en kvalitativ tilnærming og bruk av videoannotasjon som metode analyseres bevegelsene til Collier og hva det formilder til publikum. Resultatene fra analysen blir så diskutert i lys av teorier om musikalske gester, gester og tale, gestural affordances, musikalsk formkognisjon, metaforteori og musikalsk kommunikasjon.