Hide metadata

dc.contributor.authorJøssang, Birthe Myklatun
dc.date.accessioned2023-02-07T23:00:37Z
dc.date.available2023-02-07T23:00:37Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationJøssang, Birthe Myklatun. Hvordan kan bruk av en beslutningssimulator bidra til profesjonell utvikling hos lærerstudenter?. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/99779
dc.description.abstractDette masterprosjektet er en kvalitativ studie, som har til hensikt å utforske bruken av en beslutningssimulator i lærerutdanningen, og om den kan bidra til profesjonell utvikling hos lærerstudenter. Gjennom et teoretisk rammeverk knyttet til autentisk læringsteori, refleksjon og valg, vil prosjektet forsøke å bidra til forskningsfeltet knyttet til verktøy for veiledning av lærerstudenter. Begrepet ulike tilnærminger til lærerrollen viser her til det tidligere brukte begrepet ledelsesstiler. Datagrunnlaget kommer fra fire individuelle intervju med studenter, i tillegg til tre observasjoner av medstudentveiledninger. Det er gjennomført en tematisk analyse. Resultater tyder på at bruken av en beslutningssimulator kan bidra til profesjonell utvikling, men det er noen faktorer som må ligge til grunn. Studenter som gjennomfører beslutningssimulatoren, og tilhørende verktøy, må være aktive i en refleksjonsprosess. Gjennom å se på egne beslutninger i en klasseromssimulering, må de identifisere sider ved egen tilnærming til lærerrolle de ønsker å utvikle. Bruken av beslutningssimulatoren har gjort studentene bevisste over egen tilnærming til lærerrollen i ulike situasjoner, og hvordan deres valg kan påvirke og eventuelt endre utfallet. Informantene ser at deres valg kan ha konsekvenser for elevene, og det oppleves trygt å øve på å ta valg. Gjennom autentiske læringssituasjoner får studentene mulighet til å øve innenfor rammer som forsøker å være tilnærmet lik en ordinær klasseromssituasjon, gjennom en situasjonssimulering. Implikasjoner ved masterprosjektet viser til nødvendigheten av at lærerutdanninger fortsetter å utforske om og hvordan ulike simuleringer kan bidra til profesjonell utvikling, samt se på hvordan sammenhengen mellom teori og praksis kan styrkes.nob
dc.language.isonob
dc.subjectveiledning
dc.subjectsimulator
dc.subjectlærerstudent
dc.subjectlærerutdanning
dc.subjectverktøy
dc.subjectprofesjonell utvikling
dc.titleHvordan kan bruk av en beslutningssimulator bidra til profesjonell utvikling hos lærerstudenter?nob
dc.title.alternativeHow can using a decision-making simulator contribute to the professional development of student teachers?eng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-02-07T23:00:37Z
dc.creator.authorJøssang, Birthe Myklatun
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata