Hide metadata

dc.contributor.authorStaff, Håkon Norderhaug
dc.date.accessioned2023-01-27T23:00:05Z
dc.date.available2024-05-02T22:45:42Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationStaff, Håkon Norderhaug. Et bærekraftig forbruk av mobilen: Hva er mobiltilbyderens rolle? Et kvalitativt casestudie av norske mobiltilbydere sin påvirkning for et bærekraftig forbruk av mobilen.. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/99350
dc.description.abstractDenne avhandlingen skal utforske hva slags rolle norske mobiltilbydere har når det kommer til bærekraftig forbruk (BF) av mobiltelefoner. Avhandlingens formål er å bidra til debatten av konseptet BF i relasjon til en spesifikk bransje (mobiltilbydere) og produkt (mobilen). Konsum av mobiler i Norge er signifikant høyt. Det nåværende konsummønsteret blir ansett som en klimafiendtlig trend som har resultert i store avfallsmengder. Det som er unikt med mobiltelefon er produktets funksjonelle og allsidige verdi i hverdagen og arbeidslivet. Denne funksjonelle verdien gjør BF av mobilen til et sensitivt og nødvendig tema. Avhandlingen skal se på litteraturen rundt BF, bedriftens samfunnsansvar, bærekraftomstillinger og innovasjon for å studere hva slags hindringer, ansvar og rolle mobiltilbydere innehar opp imot et BF av mobilen. Dette studiet foretar en kvalitativ tilnærming. Informasjonen er primært innhentet fra semistrukturerte dybdeintervjuer med bærekraftsledere fra forskjellige mobiltilbydere, samt interesseorganisasjoner som påvirker mobiltilbyderes hverdagslig drift. Avhandlingen bruker også informasjon som interesseorganisasjonene og mobiltilbyderne har kommunisert for å danne en bedre forståelse av deres bærekraftstrategier og prosjekter. Målet er å forstå hvordan roller og ansvar i henhold til BF varierer med geografi, kultur, grupper, individer, produkter, bransje og tjenester. Ved å forstå rollen og ansvaret i relasjon til BF, med hensyn til de nevnte variablene, vil fleksibiliteten til konseptet BF tre frem. Da kan strategiene og fokusområde til mobiltilbydere se annerledes ut, basert på mobiltilbydernes oppfatning av egen rolle og ansvar i henhold til BF. Gjennom kvalitative dybdeintervjuene med mobiltilbydere og interesseorganisasjoner, ser vi at BF kan se annerledes ut basert på bransje og produkt. Funnene indikerer at mobiltilbydernes rolle og ansvar innad BF ikke nødvendigvis omhandler øko-effektivitet av mobilen. Dermed foreslår denne avhandlingen at BF i mobiltilbyderes oppfatning ikke nødvendigvis inneholder et ansvar om å redusere mobilens konsum. Generelt har BF blitt utforsket i forbrukerlitteraturen via “individualistiske” perspektiver. Denne avhandlingen foreslår at det er et behov for en bredere konseptualisering av BF med mobiltilbydere som et nødvendig element for veien mot BF. Via en gjensidig bransjeforståelse av roller og ansvar, kan dette hjelpe å utforme politikken, markedstilbudene, initiativene og ansvarfordelingen, begrensningen og hindringene mobiltilbydere har i henhold til BF av mobilen i Norge.nob
dc.language.isonob
dc.subjectBærekraftig forbruk
dc.subjectelektronikk
dc.subjectmobilen
dc.subjectEE-avfall
dc.titleEt bærekraftig forbruk av mobilen: Hva er mobiltilbyderens rolle? Et kvalitativt casestudie av norske mobiltilbydere sin påvirkning for et bærekraftig forbruk av mobilen.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2023-01-27T23:00:05Z
dc.creator.authorStaff, Håkon Norderhaug
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata