Hide metadata

dc.date.accessioned2023-01-26T17:31:24Z
dc.date.available2023-01-26T17:31:24Z
dc.date.created2022-11-17T16:29:04Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationPettersen, Marthe Lejonberg, Eli . Elevrespons i praksisveiledning: Hvordan kan et verktøy bidra til støtte, utfordring og teoretisk forankret refleksjon?. NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk. 2022, 7(1)
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/99274
dc.description.abstractPraksisveiledere i skolen skal bidra til at fremtidens lærere utvikler relevant kompetanse. Dette bidraget tar utgangspunkt i forskning som indikerer at det er viktig, men vanskelig, for veiledere å bidra til at teoretisk forankring og refleksjon er bærebjelker i veiledning. I studien har lærerstudenter og deres praksisveiledere prøvd ut et forskningsbasert verktøy for innhenting av elevers tilbakemeldinger på lærerstudentens undervisning. Elevenes respons er lagt til grunn for veiledningssamtaler. Data er hentet ved å observere veiledningssamtaler hvor elevrespons tas i bruk og ved å intervjue lærerstudenter om erfaringer med å motta og bruke elevrespons i praksis. Analysene er forankret i teori om ulike tilnærminger til veiledning. Funnene kan tyde på at bruk av verktøy i praksisveiledning kan bidra til teoretisk forankret refleksjon knyttet til kompetanse lærere trenger og bidra både til å støtte og å utfordre lærerstudenter.
dc.languageNB
dc.publisherHøgskulen på Vestlandet
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleElevrespons i praksisveiledning: Hvordan kan et verktøy bidra til støtte, utfordring og teoretisk forankret refleksjon?
dc.title.alternativeNBNorsk, bokmålNorwegian, bokmålElevrespons i praksisveiledning: Hvordan kan et verktøy bidra til støtte, utfordring og teoretisk forankret refleksjon?
dc.typeJournal article
dc.creator.authorPettersen, Marthe
dc.creator.authorLejonberg, Eli
cristin.unitcode185,18,2,0
cristin.unitnameInstitutt for lærerutdanning og skoleforskning
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin2075846
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=NORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk&rft.volume=7&rft.spage=&rft.date=2022
dc.identifier.jtitleNORDVEI- Nordisk tidsskrift i veiledningspedagogikk
dc.identifier.volume7
dc.identifier.issue1
dc.identifier.startpage1
dc.identifier.endpage17
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.15845/ntvp.v7i1.3336
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2535-3047
dc.type.versionPublishedVersion
dc.relation.projectNFR/283536


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International