Abstract
Prosjektarbeid er alltid utfordrende med tanke på samarbeid, kommunikasjon, deling av informasjon og så videre. Dagens arbeidsliv er i større grad preget av prosjektarbeid enn tidligere. Ofte ser vi at prosjektarbeidet er tverrfaglig, der eksperter innenfor ulike områder kommer sammen. Alle ekspertene har med seg ulike kunnskaper, og gjennom samarbeid skal de dele av sin egen kunnskap for å kunne utvikle ny kunnskap.
Målet med denne oppgaven er å øke forståelsen av hvordan teknologiske verktøy kan støtte utvikling av kunnskap. Oppgaven tar for seg en empirisk studie av studenter som jobber sammen i prosjektgrupper med det mål å utvikle ny kunnskap. For å kunne utvikle ny kunnskap, så er det viktig at den kunnskapen prosjektdeltakerne allerede har, eller opparbeider seg underveis i prosjektet synliggjøres for resten av gruppen. Gjennom rammeverket for kunnskapsutvikling til Nonaka (Nonaka, 1994) vil oppgaven diskutere hvordan ulike teknologiske verktøy, som blir påvist brukt i studiet, er med på å støtte utvikling av kunnskap.
Studiet viser at nytteverdien av å bruke ulike teknologiske verktøy til å støtte utvikling av kunnskap er avhengig av visse kunnskapsaktiviteter.