Hide metadata

dc.date.accessioned2023-01-11T16:07:51Z
dc.date.available2023-01-11T16:07:51Z
dc.date.created2022-12-24T06:15:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLund, Janne Madsen, Ole Jacob Haugland, Siri Håvås Andersen, Anders Johan W. . Unngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen. Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis. 2022, 16(2), 83–101
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/98631
dc.description.abstractMestring er et etablert begrep i arbeidet med å forebygge psykisk uhelse for ungdom. I 2020 kom mestring inn i læreplanen for grunnskolen gjennom det tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring. For å forstå mestring blant ungdom er konteksten og sammenhengen hvor handlingene foregår viktige momenter. I denne studien utforsker vi hva jenter selv gjør for å mestre sosiale utfordringer i skolen. Gjennom en innholdsanalyse av totalt 22 intervjuer med ti jenter om deres hverdag, og ved hjelp av begrepet arbeid, finner vi at jentenes mestringsarbeid er mangfoldig og har ulik intensjon. Unngåelse er et mestringsarbeid som er særlig utbredt. Vi forstår dette som et viktig mestringsarbeid for jentene, og drøfter hvordan våre funn kan utfordre gjengs forståelse av unngåelse. Studien inviterer dermed til en bredere forståelse av hvordan ungdom selv mestrer hverdagen sin, og hva som kan være formålstjenlig mestringsarbeid.
dc.languageNB
dc.rightsAttribution 4.0 International
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/
dc.titleUnngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen
dc.title.alternativeNBNorsk, bokmålNorwegian, bokmålUnngåelse som mestringsarbeid. En kvalitativ studie av jenters håndtering av sosiale utfordringer i skolen
dc.typeJournal article
dc.creator.authorLund, Janne
dc.creator.authorMadsen, Ole Jacob
dc.creator.authorHaugland, Siri Håvås
dc.creator.authorAndersen, Anders Johan W.
cristin.unitcode185,17,5,0
cristin.unitnamePsykologisk institutt
cristin.ispublishedtrue
cristin.fulltextoriginal
cristin.qualitycode1
dc.identifier.cristin2097312
dc.identifier.bibliographiccitationinfo:ofi/fmt:kev:mtx:ctx&ctx_ver=Z39.88-2004&rft_val_fmt=info:ofi/fmt:kev:mtx:journal&rft.jtitle=Nordisk tidsskrift for utdanning og praksis&rft.volume=16&rft.spage=83–101&rft.date=2022
dc.identifier.jtitleNordisk tidsskrift for utdanning og praksis
dc.identifier.volume16
dc.identifier.issue2
dc.identifier.startpage83–101
dc.identifier.doihttps://doi.org/10.23865/up.v16.3845
dc.type.documentTidsskriftartikkel
dc.type.peerreviewedPeer reviewed
dc.source.issn2535-7697
dc.type.versionPublishedVersion


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata

Attribution 4.0 International
This item's license is: Attribution 4.0 International