Hide metadata

dc.contributor.authorBjøntegaard, Ingrid Moen
dc.date.accessioned2022-12-22T23:00:33Z
dc.date.available2022-12-22T23:00:33Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationBjøntegaard, Ingrid Moen. Utfordringer og strategier i undervisning om rasisme i samfunnskunnskap. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/98346
dc.description.abstractRasisme er et komplekst og omdiskutert tema som ofte vekker sterke følelser og engasjement. Dette påvirker også hvordan temaet blir snakket om i norske klasserom. Samtidig som skolen er et av stedene mange barn og unge opplever rasisme, løftes den også frem som en viktig arena for å tematisere, diskutere og motvirke rasisme. Samfunnsfagene blir ofte ansett for å spille en særlig sentral rolle i dette arbeidet. I denne oppgaven undersøker jeg derfor følgende problemstilling: «Hvilke utfordringer og strategier knyttet til undervisning om rasisme beskriver et utvalg lærere i samfunnskunnskap?» For å svare på problemstillingen har jeg intervjuet fire lærere som underviser i samfunnskunnskap på videregående skole. Lærerne gir uttrykk for at det kan være utfordrende å undervise om rasisme fordi det ofte kan oppleves som et kontroversielt og sensitivt tema av både elever og lærere. Flere faktorer kan påvirke i hvilken grad et tema oppleves kontroversielt, og jeg fokuserer særlig på elevsammensetningen, det sosiale miljøet i klassen, og lærerens bakgrunn og erfaringer. Videre diskuterer jeg fem strategier som kan sies å være til stede i lærernes beskrivelser av undervisningen om rasisme. Et funn er at flere av strategiene har likhetstrekk med det som i faglitteraturen gjerne beskrives som relasjonelle, demokratiske og kunnskapsorienterte perspektiver på antirasistisk undervisning, mens særlig strategien «Vi er alle rasister» kan ses som en mer normkritisk tilnærming. Lærerne fremhever i tillegg viktigheten av å knytte undervisningen til elevenes livsverden, og jeg diskuterer hvordan elevsentrering både kan handle om elevenes geografiske, erfaringsmessige og emosjonelle nærhet og tilknytning til temaet rasisme. Videre diskuterer jeg blant annet hvordan det å nyansere og problematisere rasismebegrepet i klasserommet kan bidra til at elevene og læreren utvikler et mer dynamisk rasismebegrep, og en mer kompleks og tids-, steds- og nivåsensitiv forståelse, slik flere forskere løfter frem som en forutsetning for å aktualisere rasisme som et tema i det norske samfunnet i dag.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleUtfordringer og strategier i undervisning om rasisme i samfunnskunnskapnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-12-22T23:00:33Z
dc.creator.authorBjøntegaard, Ingrid Moen
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata