dc.contributor.author | Bergseth, Edvard Ryan | |
dc.date.accessioned | 2022-12-22T23:00:27Z | |
dc.date.available | 2022-12-22T23:00:27Z | |
dc.date.issued | 2022 | |
dc.identifier.citation | Bergseth, Edvard Ryan. Diskusjonspraksis i samfunnsfag – fra læreres perspektiv. Master thesis, University of Oslo, 2022 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/10852/98343 | |
dc.description.abstract | Diskusjon er en særlig egnet kommunikasjonsform for at elever skal utvikle demokratiske ferdigheter. I lys av den nye læreplanen, Kunnskapsløftet 2020 (LK20), sitt tydelige tverrfaglige demokratimandat er ferdigheter i å diskutere blitt særlig fremhevet, og i denne opplæringen spiller samfunnsfagene en sentral rolle. I denne oppgaven ser jeg på diskusjonspraksisen til et utvalg samfunnsfagslærere og deres erfaringer og opplevelser med dette etter innføringen av LK20. Problemstillingen i oppgaven er som følger: Hvordan stiller et utvalg samfunnsfagslærere seg til diskusjon som undervisningsmetode i samfunnsfag? Studien baserer seg på semi-strukturerte intervjuer av fem samfunnsfagslærere i Stor-Oslo fordelt på tre ulike skoler. Tilnærmingene til intervjuene bygger på en fenomenologisk tradisjon der formålet med intervjuet var å se på lærernes opplevelser og erfaringer med egen diskusjonspraksis. Lærerne uttrykker store forskjeller i deres formål med bruken av diskusjon i samfunnsfag. Funnene speiler hva vi ser i samfunnsfagdidaktisk forskning som spenninger mellom kunnskapsområder i samfunnsfaget, der særlig forskjeller ved diskusjoner som tar utgangspunkt i elevenes livsverden kontra mer faglige ståsteder blir belyst. Lærerne er samstemte i at rollen de utspiller i diskusjoner er kontekstavhengig og derfor omskiftelig. Det er likevel store sprik i måten de uttrykker seg om sin egen rolle tilknyttet egen nøytralitet i diskusjonen. Fra lærerintervjuene fremkommer det at lavt engasjement og å få elever til å lytte og bygge på hverandres argumenter, samt det å bevare saklighet i diskusjonen, er hovedutfordringer lærerne står overfor i sin diskusjonspraksis. Lærerne beskriver ulike strategier for å håndtere de ovennevnte utfordringene. De beskriver særlig det å få elevene til å innta ulike standpunkt og roller som et effektivt virkemiddel for å skape mer engasjement i diskusjonen. En annen strategi som utmerker seg for få frem engasjement, begrunne gode argumenter og bevare saklighet, er lærernes fasilitering av skriftlige diskusjoner. | nob |
dc.language.iso | nob | |
dc.subject | Diskusjon Demokratiske ferdigheter Kunnskapsområder i samfunnsfag Lærerrollen Skriftlige diskusjoner | |
dc.title | Diskusjonspraksis i samfunnsfag – fra læreres perspektiv | nob |
dc.type | Master thesis | |
dc.date.updated | 2022-12-22T23:00:27Z | |
dc.creator.author | Bergseth, Edvard Ryan | |
dc.type.document | Masteroppgave | |