Hide metadata

dc.contributor.authorKiese, Vilde Scheen
dc.date.accessioned2022-10-07T22:00:15Z
dc.date.available2022-10-07T22:00:15Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKiese, Vilde Scheen. Aggresjon i barnehagen. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/97106
dc.description.abstractI studien ble en barnehagelærer og tre pedagogiske ledere intervjuet. Problemstillingen for studien er: Hvilke erfaringer har barnehageansatte med aggresjon i barnehagen? Problemstillingen er operasjonalisert i tre forskningsspørsmål: 1) Hva legger de i begrepene sinne og aggresjon, og hva slags kunnskap har de om begrepene? 2) Hvordan forebygger og håndterer de aggresjon? og 3) Hvilke utfordringer møter de i dette arbeidet? Formålet med studien var å undersøke hvordan barnehageansatte arbeider med tematikken, hva slags kunnskap de har og hva som er utfordrende i arbeidet. Hensikten var å få økt kunnskap og innsikt, og komme med forslag til hva det trengs å forskes videre på. Det er en kvalitativ studie med en fenomenologisk og hermeneutisk tilnærming. For å undersøke problemstillingen er fire informanter intervjuet med et semi-strukturert intervju. Resultatene er analysert ved hjelp av temaanalyse og en abduktiv tilnærming. Resultatene viser at det utøves både reaktiv aggresjon og proaktiv aggresjon i barnehagene, og at de ansatte til tider kan streve med å håndtere dette. Det kan tyde på at informantene har forståelse for sinne som en følelse, men lite teoretisk kunnskap om aggresjon og mangler en adekvat forståelse av begrepet aggresjon. Til tross for det, har de flere hensiktsmessige forebyggende metoder. Blant annet trekker informantene fram viktigheten av voksen-barn-relasjonen og å styrke barnas sosiale og emosjonelle kompetanse som viktige aspekter. De forteller at de håndterer aggresjonssituasjoner ved å støtte barnet i emosjonsregulering og ved å tone seg inn på barnets følelser. Likevel kommer det fram at informantene til tider kan opptre autoritære overfor barna, noe som følgelig gir dem dårlig samvittighet. Informantene trekker fram at lite bemanning i barnehagen er en utfordring. Studien drøfter hvordan manglende kompetanse kan medføre utfordringer i håndteringen aggresjonssituasjoner. Som et tiltak i møte med utfordringer har alle informantene trukket fram samarbeid med PPT, men systemperspektivet, herunder barnehage-hjem samarbeidet, blir utover det lite belyst.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleAggresjon i barnehagennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-10-07T22:00:15Z
dc.creator.authorKiese, Vilde Scheen
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata