dc.description.abstract | Sammendrag Denne oppgavens analyseobjekter er Hypnotisören (2009) og Hypnotisören Black Edition (2019), skrevet av pseudonymforfatteren Lars Kepler. Objektene vil analyseres komparativt med et sjangerteoretisk blikk. Et bokhistorisk aspekt vil også være til stede i analysen, da endringer i de to utgavene undersøkes. Bøkene handler om etterforskningen av et familiedrap, samt kidnappingen av sønnen til hypnotisøren Erik Maria Bark. Analysen undersøker hvordan ulike sjangertrekk gis til kjenne i begge bøkene, før nyansene kommer til uttrykk i endringene i den reviderte utgaven. Bøkene tilhører krimlitteraturen. Krimlitteraturen igjen, er en del av formellitteraturen, hvilket fordrer at krimfortellingene skal etterleve de formlene som allerede er angitt. Hypnotisören og Hypnotisören Black Edition, beskrives i periteksten som krimromaner, der sistnevnte blir tydeligere plassert under thrillersjangeren. Dermed skal bøkene forholde seg til thrillerens sjangerlitterære trekk, som er suspense. Selv om bøkene kategoriseres som en thriller, er det mulig å finne særtrekk som tilhører andre sjangere, deriblant den psykologiske thriller, og noir. Disse sjangernes hovedformel er henholdsvis karakterenes psyke, og en pessimistisk stemning. Hypnotisören og Hypnotisören Black Edition, kan dermed forstås som en sjangerhybrid. I analysens første del undersøkes fortellingens protagonist, Erik. Nyanser som gjør det mulig å skille mellom de ulike sjangerne, kommer tydeligst frem gjennom protagonisten. Funn gjort i denne delen, vil kunne plassere analyseobjektene sjangerlitterært. Analysens andre del vil undersøke hvorvidt endringene i den reviderte utgaven, har ført til ytterligere suspense, og hvordan endringene i suspense viser seg. Endringene kommer tydeligst til uttrykk i Black Editions nye kapittelinndeling, og gjennom de to sentrale karakterene Simone og Joona. | nob |