Hide metadata

dc.contributor.authorSerbula, Jelena
dc.date.accessioned2022-09-21T22:03:54Z
dc.date.available2022-09-21T22:03:54Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSerbula, Jelena. Et nærmere blikk på transformativ ledelse og transaksjonsledelse i prosjektdrevne bedrifter. "Hvilke utfordringer og muligheter vil prosjektledere kunne møte på i spennet mellom transformativ og transaksjonsledelse". Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96889
dc.description.abstractSammendrag Bakgrunn for temaet: Forsking viser til lite funn på måten psykologisk tilnærming til ledelse bidrar til å påvirke prosjektlederes arbeid med å lede prosjekter. Det som litteraturen derimot viser til, er hvordan den transformative og transaksjonsorienterte ledelsesformen kan bidra til å bedre samspillet mellom ulike aktører og medlemmer i et prosjekt (McClesky, 2014; Faure, 2006). Den transformative lederformen er i større grad psykologisk noe som gjør lederformen svært aktuell å benytte dersom ulike utfordringer skulle oppstå i et prosjekt. Den transaksjonsorienterte ledelsesformen vil på den andre siden ha et resultat-orientert fokus som er fordelaktig når prosjektledere skal lede prosjekter med klare målsettinger. For å kunne svare på problemstillingen «hvilke utfordringer og muligheter vil prosjektledere kunne møte på i spennet mellom transformativ og transaksjonsorientert ledelse» vil denne masteroppgaven ta utgangspunkt i disse forskningsspørsmålene: • Hva forteller prosjektledere om måloppnåelse, veiledning og motivasjon i prosjektledelse? • Hvilke erfaringer har prosjektledere med ulike prosjektutfordringer? • Hvordan kan prosjektledernes erfaringer forstås i lys av teori om transaksjonsledelse og transformativ ledelse? I denne masteravhandlingen nevnes utfordringer som prosjektutfordringer prosjektledere har erfaring med ved måloppnåelse, veiledning og gir tilbakemeldinger, og motivasjon av prosjektdeltakere. Mer komplekse utfordringer kan oppstå dersom involverte parter av prosjektet opplever konflikter med hverandre. Masteroppgaven vil også ta for seg prosjektutfordringer som konflikter. Prosjektutfordringer som konflikter vil kunne oppstå der f.eks. ulike deltakere opplever at de ikke kan komme til enighet rundt tanker, ideer og viktige avgjørelser som på en eller flere måter vil kunne påvirke et prosjekt. Som en naturlig tematikk vil jeg derfor nevne konflikthåndtering og konfliktløsning i et prosjektarbeid i denne oppgaven. Konfliktløsning i grupper og organisasjoner har i de siste årene fått større plass i litteraturen (Langslet, 2017). Studier viser til bruken av en psykologisk og sosiokonstruktivistisk modell kalt for Appreciative Inquiry (Faure, 2006). En sosiokonstruktivistisk ledelsesmodell vil kunne ta utgangspunkt i måten ideer, tanker og refleksjoner formes i fellesskap mellom mennesker. Modellen kjennetegnes også som psykologisk da den tar utgangspunkt i et fokus på å forbedre samspillet mellom ulike mennesker ved å f.eks. fokusere på positive utfall i et arbeid i motsetning til det som ikke funker (Faure, 2006). I 2017 skrev psykolog, Gro Johnsrud, en bok om den modifiserte versjonen av den velkjente Appreciative Inquiry-modellen. Metoden kalles for «løft». I sin bok «løft for ledere» tar hun opp enkle grep til hvordan ledere kan oppnå suksess i sitt arbeid, og hvordan konflikter kan løses ved bruk av metoden. Metode: For å kunne svare på problemstillingen «hvilke utfordringer og muligheter vil prosjektledere møte på i spennet mellom transformativ ledelse og transaksjonsledelse», benyttet jeg meg av et kvalitativt intervju. Jeg intervjuet fire informanter fra tre ulike bedrifter. Bedriftene som jeg har tatt utgangspunkt i er Telia. A. S, Future Home og Metier OEC der to av prosjektlederne er fra Metier OEC, en prosjektleder er fra Future Home og en annen er fra Telia. De to første informantene har erfaring med tekniske prosjekter, mens den tredje har erfaring med både tekniske prosjekter og byggeprosjekter, og den siste informanten har erfaring med byggeprosjekter. Jeg har tatt utgangspunkt i prosjektledere fra ulike bedrifter da jeg ønsker å se på ulike likheter og forskjeller i måten prosjektledere leder prosjekter på. Funn: Funnen viser til at det som er felles for prosjektledere er at alle har et fokus på at prosjektmål og oppgaver er klart og tydelig definert før prosjektarbeidet starter. Prosjektlederne viser til ulike prosjektutfordringer som kan oppstå ved planlegging av mål i et prosjekt. For en av informantene nevnes en utfordring ved prosjekt målene at de kan bli utydelige, og at rask fremgang av visjonære mål settinger vil kunne gjøre det utfordrende å se målbildet i prosjektet. For en annen informant nevnes at en utfordring med målplanleggingen vil være å ta hensyn til andres ideer og preferanser for hvilke målsettinger som prosjektet skal ha. På tematikken som fanger opp veiledning i prosjektledelse, påpeker informantene flere forskjeller enn likheter i hvordan prosjektlederen veileder prosjektdeltakere. For en av informantene vil veiledning innebære at prosjektleder er så tydelig som mulig rundt undermålene og hovedmålene som etableres før prosjektstart. For en annen informant vil den beste veiledningen ta fokus på at prosjektleder erkjenner rom til forbedring og har en åpen dialog med prosjektdeltakerne om hvordan prosjektarbeidet kan forbedres. Funnene viser også til at det er flere forskjeller enn likheter ved hva informantene mener er utfordrende ved å gi tilbakemeldinger til prosjektdeltakere. Ved tematikken «motiverende prosjektledelse» nevnes forskjeller i måten informantene motiverer, og hvilke syn informantene har på motivasjon, og måten de selv motiverer prosjektdeltakere. Likevel vil prosjektledernes måte å motivere prosjektdeltakere på kunne tolkes med utgangspunkt i den transformative ledelsesformen. Da en av informantene forklarer at en leder er motiverende ved å sette tydelige, oppnåelige og godt forankra mål i et team. Peker en annen mot at det som er motiverende er prosjektledere som skryter av andre, og som evner å vise egenskaper som er positive, og vise disse gode og positive egenskapene til prosjekt deltakere i ulike settinger. Ved spørsmålene om hva det er som gjør en prosjektleder motiverende? svarer en av informantene at motiverende ledelse er å sørge for at de som er med i et prosjekt finner det meningsfylt å drive med prosjektet. Informantene viser også å ha ulikt fokus når det kommer til hvordan de løser konflikter i et prosjektarbeid, men også ved denne tematikken vil de fleste informantene kunne peke mot et overordnet fokus på en løftfokusert og positivt sentrert tilnærming. Noe som knytter prosjektledernes måte å håndterer og løse konflikter på mot den transformative ledelsesformen. Noen informanter nevner at konflikthåndtering på likhet med å innebære, 1) å finne ut av om det er en konflikt. Men andre informanten nevner at konflikthåndtering innebærer at prosjektleder ikke stuper inn i konflikten, og 3) er i jevnlig dialog med prosjektdeltakere for klare å fange opp konflikten. Konklusjon: Den transformative og transaksjonsorienterte ledelsesformen fremtrer på ulike måter blant prosjektlederne ved måloppnåelse, motivasjon, veiledning og konflikthåndtering. Alle prosjektlederne viser å stå mellom en transformativ og transaksjonsorientert ledelsestilnærming når de gir veiledning, men dette fokuset uttrykkes på ulike måter Prosjektledernes måte å lede prosjekter med henhold til hva de gjør for å utvikle målsettinger, og hvilke fokus de har ved måloppnåelse vil derimot kunne forstås med utgangspunkt i begge ledelsesformene. De fleste prosjektlederne vektlegge ulike utfordringer ved motivasjon, veiledning og måloppnåelse i prosjektledelse. Likevel vil prosjektledernes måte å motivere og håndtere konflikter på kunne forstås med utgangspunkt i den transformative ledelsesformen da prosjektlederne tar fokus på inspirerende motivasjon, intellektuell stimulering, og ha et positivt og løsningsfokusert tilnærming for å løse konflikter. Prosjektlederne nevner ulike utfordringer i et prosjektarbeid. Blant slike utfordringer nevnes utvikling av visjonære mål i 7 byggeprosjekter og tekniske prosjekter. For en av prosjektlederne vil en utfordring med å motivere prosjektdeltakere være å finne ut av nye måter å få prosjektdeltakere og prosjektaktører til å reflektere over hva som er motiverende for dem, mens en annen nevner dårlige og konkrete tilbakemeldinger som utfordrende da det krever at prosjektlederen bruker tid til å sette seg inn i prosjektarbeidet, og at prosjektdeltakere kan bli skuffet. For en prosjektleder som har erfaring med både tekniske prosjekter og byggeprosjekter, vil det være utfordrende å gi transaksjonsorienterte tilbakemeldinger ved veiledning.nob
dc.language.isonob
dc.subject• Prosjekt • Prosjekt ledelse • Prosjektdeltakere • Transformativ ledelse • Transaksjons ledelse • AI-modellen • Løft-metoden • Prosjektutfordringer • Konflikter -og konfliktløsning • Mellommenneskelige konflikter
dc.titleEt nærmere blikk på transformativ ledelse og transaksjonsledelse i prosjektdrevne bedrifter. "Hvilke utfordringer og muligheter vil prosjektledere kunne møte på i spennet mellom transformativ og transaksjonsledelse"nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-22T22:02:12Z
dc.creator.authorSerbula, Jelena
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata