Hide metadata

dc.contributor.authorØstraat, Mathias Sand
dc.date.accessioned2022-09-21T22:03:51Z
dc.date.available2022-09-21T22:03:51Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationØstraat, Mathias Sand. "Man vil jo bare ha et godt samarbeid!". Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96887
dc.description.abstractForeldres involvering i barnehagen har endret seg de siste ti-årene når det gjelder både omfang og innhold (Glaser, 2016). Videre har dagens rammeplan for barnehagen en klar intensjon om å skulle være i stand til å møte alle barn og foreldres behov: «Barnehagen skal ivareta foreldrenes rett til medvirkning og arbeide i nært samarbeid og forståelse med foreldrene … Samarbeidet mellom hjemmet og barnehagen skal alltid ha barnets beste som mål» (Kunnskapsdepartementet, 2017). Selv om det foreligger en intensjon om at alle foreldre skal medvirke, er det ikke nødvendigvis slik foreldrene faktisk erfarer det. --- Ifølge en rekke studier finnes det grunnlag for å betrakte foreldrenes opplevelse av foreldresamarbeidet som betydningsfullt for barns trivsel og utvikling (Glaser, 2016; Nordahl, 2015; Solberg, 2019; Drugli & Undheim, 2012a; Wolf, 2020). Videre er det slik at foreldres arena for relasjonsbygging og dialog med ansatte primært finnes i de uformelle møtene, og at disse møtene i stor grad påvirker kvaliteten på foreldresamarbeidet (St. Meld. 41 (2008-2009), 2009, s. 37). Derfor er det nødvendig å undersøke hvilke forhold som er med på å definere foreldrenes opplevelse av medvirkning og foreldresamarbeid. --- Oppgavens overordnede hensikt er å argumentere for betydningen av foreldres medvirkning når det gjelder selvforståelse og det å være en aktør i deres barns hverdag i barnehagen. Dette vil undersøkes utifra følgende problemstilling: Hvordan påvirker uformelle møter foreldrenes opplevelse av egen medvirkning i barnehagen? Problemstillingen belyses med utgangspunkt i diskusjonen av tre forskningsspørsmål: • Hvilke erfaringer har foreldrene med uformelle møter? • Hvilken betydning har relasjonen til de ansatte for foreldrene? • Hvordan oppleves medvirkning fra et foreldreperspektiv? --- Oppgaven har en fenomenologisk tilnærming, hvor medvirkning fremstår som oppgavens sentrale fenomen. Det empiriske datamaterialet har blitt samlet inn ved bruk av fenomenologiske semi-strukturelle intervjuer. Oppgavens empiriske materiale bidrar til å underbygge og eksemplifisere oppgavens teoretiske utgangspunkt. --- Resultatene viser at det er forskjeller i den individuelle opplevelsen av både medvirkning og foreldresamarbeid. Disse forskjellene handler om opplevelsen av relasjonen til de ansatte og erfaringer i uformelle møter. Foreldrene må føle trivsel og trygghet i disse møtene, og der de ikke opplever dette er betydningen av å føle en god relasjon til én spesiell ansatt avgjørende. Det konkluderes også med at disse opplevelsene er betydningsfulle for foreldrenes selvforståelse, og at det å forstå seg selv som aktør i forhold til eget barns hverdag og egen opplevelse av medvirkning er viktig. --- Samlet sett viser oppgaven til resultater som antyder at foreldrene har klare ønsker om hva de ønsker å medvirke inn mot. Foreldrene har ikke nødvendigvis en intensjon om å medvirke inn mot barnehagens pedagogiske virksomhet. Foreldrene ønsker heller å oppleve medvirkning på en måte som gjør det mulig å ta med seg barnas opplevelser og erfaringer i barnehagen hjem på en meningsfull måte.nob
dc.language.isonob
dc.subjectMedvirkning Foreldresamarbeid Foreldreperspektiv Selvforståelse Fenomenologi Uformelle møter Barnehage
dc.title"Man vil jo bare ha et godt samarbeid!"nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-22T22:02:08Z
dc.creator.authorØstraat, Mathias Sand
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata