Hide metadata

dc.contributor.authorÅrsland, Cecilie
dc.date.accessioned2022-09-21T22:03:49Z
dc.date.available2022-09-21T22:03:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationÅrsland, Cecilie. Læreres møte med læreplan. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96886
dc.description.abstractDenne masteroppgaven utforsker hvordan lærere møter læreplan i kontekst av læreplanendring. Ut fra syv læreres utsagn om hvordan de møter den nye læreplanen LK20, samt ved forskningsmessige- og teoretiske perspektiver, har oppgavens fokus blitt formet. Forskningsspørsmålene for oppgaven er: 1. Hvordan forholder informantene seg til den nye læreplanen? 2. Hvordan beskriver informantene implementeringsfasen i henhold til skoleledelsen og kollegiet? 3. Hvilke utfordringer beskriver informantene i møte med den nye læreplanen? Autonomi og agency har vist seg som nyttige begrepsmessige verktøy for drøfting av analysen. Autonomiforståelsen bygger på Cribb og Gewirtz (2007) og Frostenson (2015), som begge benytter en tredelt forståelse av begrepet. I denne oppgaven vil spesielt deres forståelser av ulike aktørers autonomi og ulike former for autonomi være relevant. Forståelsen av agency kommer hovedsakelig fra modellen til Biesta, Priestley og Robinson (2015) om oppnåelse av agency og modellen til Eteläpelto, Vähäsanta, Hökkä og Paloniemi (2013) om profesjonell agency. Modellene innebærer flere elementer som er sammenlignbare, men også egne perspektiver. Samlet bidrar den teoretiske forståelsen av autonomi og agency til et perspektiv på hvordan læreres møte med læreplanen omfattet et spenn mellom individet, verden rundt dem og praksis. Oppgavens konklusjoner innebærer at lærerne i denne studien er spesielt opptatt av de lokale forholdene i deres møte med- og implementering av den nye læreplanen. Disse forholdene preger deres handlingsrom, og kan kobles til informantenes autonomi og agency. I tillegg viser oppgaven til informantenes forståelser av læreplanen, hvor den i hovedsak beskrives positivt i form av dens overordnede filosofi, men beskrives også som vag og lite konkret.nob
dc.language.isonob
dc.subjectautonomi
dc.subjectbruk av læreplan
dc.subjecthandlingsrom
dc.subjectagency
dc.subjectreformendring
dc.subjectskoleledelse
dc.subjectMøte med læreplan
dc.subjectimplementering
dc.titleLæreres møte med læreplannob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-22T22:02:07Z
dc.creator.authorÅrsland, Cecilie
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata