Hide metadata

dc.contributor.authorMediås, Brage Granhus
dc.date.accessioned2022-09-21T22:03:38Z
dc.date.available2022-09-21T22:03:38Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationMediås, Brage Granhus. Skifte av tilnærming til kompetanseutvikling. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96880
dc.description.abstractMitt overordnet tema er hvordan megatrender påvirker endringer i bedrifters tilnærming til kompetanseutvikling. For å belyse denne tematikken, har jeg valgt å beskrive et globalt konserns endring i dets tilnærming til kompetanseutvikling. En ny tilnærming vil vanligvis innebære bruk av ny teknologi og andre læringsmetoder for deres ansatte. I sammenheng med dette framhever jeg i min studie to andre endringsprosesser som er tilknyttet dette skiftet. Den ene omhandler læringsteknologien som anvendes innad i Yara. Den andre er koblet til hvilket tankesett som det tilrettelegges for i konsernet. Analyse av en slik tematikk forutsetter et teoretisk rammeverk som vektlegger de påvirkende komponentene i organisasjonen. På bakgrunn av dette har jeg benyttet meg av tredje generasjons aktivitetsteori, siden det er et perspektiv som fremmer betydningen av kontekstuelle faktorer slik som historie, samspill mellom ulike komponenter og subjektive forståelser av endringer og aktiviteter.nob
dc.description.abstractThe main theme of this thesis is how megatrends are connected to organizations approach to competence development. To enlighten this subject, I have chosen to describe a company’s change in their approach to competence development. A new approach will contain use of different technology, and new methods for learning. In this respect I will in my thesis draw attention to two other change processes that are associated with the company’s new approach to competence development. The first one refers to the learning technology that the company uses. The second one is connected to the mindset that the company facilitates for. The analysis of these themes requires a theoretical framework that emphasizes the influential components in an organization. I have decided to use the third generation of activity theory, because it is a theory that highlights the meaning of contextual factors such as history, interplay between different components, and subjective understandings of changes and activities.eng
dc.language.isonob
dc.subjectTilnærming til kompetanseutvikling En dynamisk tilnærming til kompetanseutvikling Endringsprosesser Megatrender Growth mindset Learning Experience Platform Aktivitetsteori Spenninger Ekspansiv læring
dc.titleSkifte av tilnærming til kompetanseutviklingnob
dc.title.alternativeChange of approach to competence developmenteng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-22T22:01:59Z
dc.creator.authorMediås, Brage Granhus
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata