Hide metadata

dc.contributor.authorLindås, Aleksander
dc.date.accessioned2022-09-21T22:03:29Z
dc.date.available2022-09-21T22:03:29Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationLindås, Aleksander. Potensialet i det digitale En casestudie om implementering og design av et digitalt verktøy for besøksundersøkelser på en offentlig museumsinstitusjon.. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96875
dc.description.abstractI min masteroppgave har jeg undersøkt Visitracker; et nettbrettbasert digitalt verktøy i form av en applikasjon som skal støtte museumsansatte i å utføre besøksundersøkelser på en museumsinstitusjon. Applikasjonen har blitt utviklet av en forskergruppe med programmerere, designere og forskere som er tilknyttet et norsk universitet over en lengre periode. I prosessen har de samarbeidet med en norsk offentlig museumsinstitusjon. Forskergruppen har nylig fått bevilget «sosiale innovasjonsmidler» til å utføre en redesign av prototypen, hvor Visitracker skal oppdateres til dagens standard. Min studie tar utgangspunkt i innovasjonsprosjektets mål og vil sikte seg inn på å formulere noen faglige implikasjoner for design og bruk. Jeg har derfor følgende problemstilling: Hvordan innovere praksis for besøksundersøkelser gjennom implementering av Visitracker på en offentlig museumsinstitusjon? For å avgrense omfanget av denne problemstillingen til bruk, design og implementering har jeg formulert disse forskningsspørsmålene: - Hvordan tilrettelegger Visitracker for læring gjennom datastøttet samarbeid og refleksjon? - Hvordan påvirker museumsansattes og forskergruppens behov og tidligere praksis implikasjoner for design av Visitracker og andre læringsressurser? - Hvordan kan forskjellige kunnskapspraksiser hos ansatte på museet og i forskningsgruppen påvirke implementeringen av Visitracker på museumsinstitusjonen? Min studie er en kvalitativ studie hvor designbasert forskningsmetode og formative intervensjoner danner grunnlaget for den metodologiske tilnærmingen. Det empiriske materialet er innsamlet gjennom semistrukturerte intervju med informanter fra forskergruppen og museumsinstitusjonen. For å systematisere analysen anvender jeg tematisk analyse hvor jeg identifisere mønstre og kategorisere intervjumaterialet i fire forskjellige tema som er relevant for å besvare forskningsspørsmålene. Funn blir drøftet i lys av relevant teori og forskningslitteratur og utgjør grunnlaget for diskusjonen. Temaene som kom frem var (1) endring av kuratorpraksis, (2) kunnskapsdeling, (3) design og (4) implementering. (1) Analysen illustrere hvordan Visitracker medierer praksisendring og forsørger en stillasstøtte som veileder brukeren gjennom besøksundersøkelsesprosessen. (2) Læringsdesign for plattformen er både tilegnelsesorientert og deltakerorientert ved at brukeren kan genere kunnskap, dele kunnskap og søke til seg kunnskap. (3) Det fremkommer i analysen at digitale representasjoner av kunnskap og erfaringer stimulerer læring og refleksjon i en samarbeidsaktivitet hos brukeren. (4) Implementering blir utpekt som et viktig fokus hvor studien trekker på overveielser knyttet til en naturalistisk læringsaktivitet og metadesign som en del av implementeringen av applikasjonen på museumsinstitusjonen. I diskusjonen blir Visitracker veid opp mot teoretiske prinsipper og karakteristikker for teknologiske innovasjoner med vellykket implementering. Så blir det formulert noen implikasjoner for design og bruk i lys av prinsipper for pedagogisk design. Til slutt konkluderer studien med å koble momentene i diskusjonen opp mot forskningsspørsmålene. Det blir utdypet hvordan digitale representasjoner i Visitracker legger til rette for refleksjon som en samarbeidsaktivitet og kan dermed støtte læring hos museumsansatte. Behovene og ambisjonene forskergruppen og museumskuratorene drøftes opp mot relevant teori knyttet til den proksimale implementeringssonen. Dette blir formulert til å adressere forskningsspørsmålet om implementering. Drøfting av hvordan kuratorene og designerne oppfatter funksjonene i Visitracker opp mot relevant teori om pedagogisk design settes i lys av forskningsspørsmålet som omhandler implikasjoner for design.nob
dc.description.abstractIn my master thesis I have researched Visitracker; A tablet-based digital tool in a form of an application which is supposed to support museum curators in performing visitor research in museum institutions. The application is developed by a research group linked to a Norwegian University and consists of programmers, designers and researchers. In the course of making the application they have cooperated with a Norwegian official museum institution in making a prototype and testing. The research group has received funds for a redesign process to update the interface to uphold today’s standards. My study will aim to formulate implications for design and use that can be applied in the redesign. My problem statement is as follows: How to innovate practise for visitor research in a public museum institution by implementing Visitracker? To limit the scope of my problem statement I have formulated three research questions: - How can Visitracker foster learning through computer supported collaborative reflection? - How can different knowledge practices in employees at the museum and in the research-group affect implementation of Visitracker? - How do the needs and practices of museum curators, designers and researchers affect implications for the design of the tool and learning resources? This is a qualitative study with a mixture of design-based research method and formative interventions as a methodological approach. The empirical data stems from semi structured interviews with informants from the research group and the museum institution that I have conducted myself. Thematic analysis structures the analytic process in finding patterns in the interviews that is relevant to my research questions. The findings will be framed in relevant theory and research literature which makes the foundation for the discussion chapter. The themes emerging from the interviews was as follows: (1) Change of practise, (2) knowledge sharing, (3) design and (4) implementation. (1) The analysis illustrates how Visitracker mediates change in practise and provides scaffolding that guides the user through the process of Visitor Research. (2) The platform is both acquisition- and participation-oriented in the way that the user can both generate knowledge, share, and seek knowledge. (3) Collaborative reflection occur when the learner interacts with digital representations of knowledge and experience of others. Pros and cons of Visitrackers various functions is conceptualized in pedagogic design theory. (4) Implementation is brought forward as an important focus as the study draws on considerations regarding a naturalistic learning activity and metadesign as a part of the implementation of the application on the museum institution. In the discussion Visitracker is viewed in the light of theoretical principles and characteristics for technological innovations with successful innovations. Then I formulate some implications for design and use I the light of principles for pedagogic design. I conclude the study by linking events in the discussion to the research questions. I elaborate on how the digital representations in Visitracker facilitates collaboration reflection which leads to learning. The needs of the research group and museum curators is discussed in relation the proximal zone of implementation theory. This addresses the research question regarding implementation. Lastly, I link discussions about curators and designers experience from designing and using the functions in Visitracker to address the last research question about implications for design.eng
dc.language.isonob
dc.subjectBesøksundersøkelser Sosiokulturelt læringsperspektiv Designbasert forskning Formative intervensjoner Datastøttet samarbeidslæring Sam-refleksjon/Collaborative refletion Tematisk Analyse Design Den proksimale implementeringssone Innovasjon Digitale representasjoner Metadesign
dc.titlePotensialet i det digitale En casestudie om implementering og design av et digitalt verktøy for besøksundersøkelser på en offentlig museumsinstitusjon.nob
dc.title.alternativeThe potential of digitalization A case study on implementation of a digital tool for visitor research in a public museum institutioneng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-22T22:01:53Z
dc.creator.authorLindås, Aleksander
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata