Hide metadata

dc.contributor.authorHasle, Marlene
dc.date.accessioned2022-09-21T22:03:06Z
dc.date.available2022-09-21T22:03:06Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationHasle, Marlene. AR i skolen. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96862
dc.description.abstractMasteroppgaven «En kvalitativ studie av Augmented Reality (AR) i norsk skole» er et samarbeid mellom Ludenso AS og Universitetet i Oslo ved institutt for pedagogikk. Denne masteroppgaven rapporterer om hvordan utvidet virkelighet eller AR kan anvendes i elevers læringsprosesser i naturfag. Jeg analyserer hvordan elever bruker appen AR Aschehoug for å lære om hvordan organet hjertet, sirkulasjons- og luftveissystemet fungerer sammen. I studien ble det gjennomført et kort feltforsøk ved en barneskole i Oslo sentrum. Det har blitt utført en analyse av læringsaktivitetene før arbeidet med AR, og hvordan elever løser oppgaver i kombinasjon med teknologien. Studien var rettet mot forståelse av hvordan AR kan anvendes i elevers læringsprosesser i skolen. Det har blitt analysert hvordan et læringsopplegg og bruk av AR kan samvirke, og på hvilken måte teknologien blir gjort relevant i elevers bruk og samarbeid. Jeg har tatt utgangspunkt i et sosiokulturelt perspektiv på læring. Perspektivet vektlegger hvordan læring medieres av kulturelle verktøy. Spenningsfeltet mellom elever og teknologi ble undersøkt. Jeg fant at elevene tar utgangspunkt i det tidligere læringsopplegget i deres bruk av AR. I deres læringssamtaler bruker elevene naturfaglige begreper og konsepter som kan knyttes til tidligere læringsforløp. Det tyder på at de klarer å bruke verktøyet som hjelp til å strukturere kunnskapen deres. Redskapet brukes aktivt i løpet av deres læringsprosesser. Elevene engasjerer seg for deres interaksjoner med det estetiske designet. Teknologien legger til rette for at elevene blir utforskende, autonome og selvstyrte. I åpne spørsmål blir elevene fagorienterte og undersøkende.nob
dc.description.abstractThe master's thesis A qualitative study of Augmented Reality (AR) in Norwegian schools is a collaboration between Ludenso AS and the University of Oslo at the Department of Education. This master's thesis reports on how augmented reality or AR can be used in students' learning processes in science. I analyze how students use the AR Aschehoug app to learn about how the organ heart, circulatory and respiratory systems work together. In the study, a short field trial was carried out at a primary school in central Oslo. An analysis has been performed of the learning activities before working with AR and how students solve tasks in combination with technology. The study was targeting the understanding of how AR can be used in students' learning processes in school. It has been analyzed how a learning program and the use of AR can interact, and in what way the technology is made relevant in students' use and collaboration. I have taken as my starting point a socio-cultural perspective on learning. The perspective emphasizes how learning is mediated by cultural tools. The field of tension between students and technology was examined. I found that the students are based on the previous learning plan in their use of AR. In their learning conversations, students use science concepts and concepts that can be linked to previous learning processes. This indicates that they are able to use the tool as an aid in structuring their knowledge. The tool is actively used during their learning processes. Students engage in their interactions with the aesthetic design. Technology facilitates students to become exploratory, autonomous and self-directed. In open-ended questions, students become subject-oriented and exploratory. eng
dc.language.isonob
dc.subjectAR
dc.subjectAugmented Reality
dc.subjectutvidet virkelighet
dc.titleAR i skolennob
dc.title.alternativeAR in learningeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-22T22:01:36Z
dc.creator.authorHasle, Marlene
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata