Hide metadata

dc.contributor.authorBråthen, Anna Girolami
dc.date.accessioned2022-09-21T22:03:01Z
dc.date.available2022-09-21T22:03:01Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationBråthen, Anna Girolami. Hvordan samarbeider pedagogisk-psykologisk tjeneste og barneverntjenesten?. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96859
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker hvordan pedagogisk-psykologisk tjeneste og barneverntjenesten samarbeider, med vekt på saker der det er mistanke om eller avdekket vold. Bakgrunnen for problemstillingen er at det de siste årene har kommet et stadig økende fokus i statlige styringsdokumenter og i forskningen på at tverrfaglig og tverretatlig samarbeid er nødvendig for å avdekke og avhjelpe voldsproblematikk. I forbindelse med dette er det gjennomført flere studier som tar for seg barneverntjenestens samarbeidspartnere. Pedagogisk-psykologisk tjeneste blir ofte utelatt av disse studiene. For å belyse hvordan pedagogisk-psykologisk tjeneste og barneverntjenesten samarbeider ble det formulert tre forskningsspørsmål: 1. hvordan er pedagogisk-psykologisk tjeneste og barneverntjenesten i kontakt med hverandre?; 2. i hvilken grad samarbeider pedagogisk-psykologisk tjeneste og barneverntjenesten? og 3. hva er grunnen til at pedagogisk-psykologisk tjeneste står for så liten andel av bekymringsmeldinger som sendes til barneverntjenesten? Oppgaven bygger på teori og forskning på samarbeid og på hvordan man kan oppdage vold. For å undersøke problemstillingen ble det gjennomført fire kvalitative intervjuer i hver av tjenestene. Til sammen deltok åtte informanter i pedagogisk-psykologisk tjeneste og fire informanter i barneverntjenesten. Refleksiv tematisk analyse ble gjennomført og dette resulterte i tre hovedtemaer. Hovedtemaene var: former for kontakt, omfang av samarbeid og pedagogisk-psykologisk tjenestes forutsetninger for å oppdage vold. Studien har noen begrensninger. Noe av litteraturen som brukes i oppgaven baserer seg på studier gjennomført utenfor Norge. Man må ta høyde for at ikke alle funnene fra internasjonale studier kan generaliseres til norske forhold. En annen begrensning er at det kun er de ansatte i tjenesten som er intervjuet og ikke brukerne av tjenestene. Oppgaven gir derfor ikke et bilde av hvordan tjenestene arbeider fra synspunktet til de som benytter seg av tjenestene. Funnene i denne masteroppgaven indikerer at det eksisterer et samarbeidsforhold mellom pedagogisk-psykologisk tjeneste og barneverntjenesten. Det argumenteres derfor for at tjenesten kan være aktuell å inkludere i fremtidige studier av barneverntjenestens samarbeidspartnere. Det trekkes også fram at fokuset på behovet for økt samarbeid har ført til en dårlig samvittighet i pedagogisk-psykologisk tjeneste, hvor de ansatte ikke opplever at de samarbeider nok. Konsekvenser av dette blir også diskutert i oppgaven. Det pekes på at det kan skape en fryktkultur, som betyr at de ansatte må bruke mer tid på å fri seg fra skyld enn å arbeide med vold innenfor de rammene som er satt i tjenesten. Et siste funn er at pedagogisk-psykologisk tjeneste kan spille en viktig rolle i forbindelse med arbeid med foreldrene. Det etableres ofte en god relasjon mellom de ansatte og foreldre. Dette kan bidra til at foreldre kan fortelle om vold og oppsøke hjelp. Pedagogisk-psykologisk tjeneste kan derfor spille en viktig rolle i arbeidet med vold.nob
dc.language.isonob
dc.subjectpedagogisk-psykologisk tjeneste
dc.subjectvold
dc.subjectkvalitativ metode
dc.subjecttematisk analyse
dc.subjectbarneverntjenesten
dc.subjectbekymringsmelding
dc.subjectSamarbeid
dc.titleHvordan samarbeider pedagogisk-psykologisk tjeneste og barneverntjenesten?nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-22T22:01:33Z
dc.creator.authorBråthen, Anna Girolami
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata