Abstract
Digitale medier er i dag en sentral del av barn og unges hverdag både hjemme, på skolen og på fritiden. Barn og unge er nødt til å forholde seg, i større eller mindre grad, bevisst til ulike valg for hva som er trygt og godt, riktig og galt når de ferdes og utforsker på nett. For å kunne vurdere alle disse ulike valgene er digital dømmekraft en sentral ferdighet det er viktig at barn og unge utvikler (Utdanningsdirektoratet, 2017). Digital dømmekraft handler om vurderingsevne, og da kanskje spesielt evnene til å vurdere hva som er riktig og godt (Bergsjø et al., 2020; Klette, 1999; Lai, 1999). Med dette som bakgrunn ønsket jeg å se nærmere på hvordan lærerne legger til rette for elever utvikling av digital dømmekraft, og problemstillingen er formulert slik: «Hvordan jobber lærere for å styrke den digitale dømmekraften til elever på ungdomsskole, slik at de kan ferdes trygt og godt på nett?». For å belyse denne problemstillingen har jeg formulerte disse tre forskningsspørsmålene: a) Hvordan forstår lærere begrepet digital dømmekraft? b) Hvordan beskriver lærere at de underviser om digitale dømmekraften i klasserommet? c) Hvordan opplever lærerne elevens digitale dømmekraft? Deltakerne i denne studien består av fem kontaktlærere på to ulike ungdomsskoler som begge ligger på Østlandet. For å analysere datasettet ble det gjennomført en tematisk analyse. Lærerne fulgte kompetansemålene for de ulike fagene de underviste i som rettet seg mot digital dømmekraft. Utenom dette brukte lærerne ofte enkeltsituasjoner som hadde oppstått som eksempler for å reflektere med klassene sine rundt hva som kunne vært gjort annerledes. Kritisk tenkning og refleksjon som ferdigheter var noe lærerne la mye vekt på, som er i tråd med Fagfornyelsen, og rettet seg ofte inn mot de etiske aspektene av digital dømmekraft.