Hide metadata

dc.contributor.authorStrand, Mette Jorunn
dc.date.accessioned2022-09-21T22:01:39Z
dc.date.available2022-09-21T22:01:39Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationStrand, Mette Jorunn. «Corona was not the best time of their lives»: a qualitative study of challenges teachers faced facilitating a digital learning environment equivalent to the classroom. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96815
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven er å belyse hvordan lærere i Norge opplevde overgangen til full digital undervisning som følge av nedstengningen i mars 2020. Dette inkluderer et fokus på hvilke aspekter ved tilrettelegging av et digitalt læringsmiljø lærerne opplevde som utfordrende samt utfordringer de møtte i forhold til å motivere elevene sine. Det teoretiske grunnlaget for oppgaven min er basert på læring i et sosialkulturelt perspektiv, hvor motivasjon og inkludering er sentrale faktorer når man skal skape et inkluderende digitalt læringsmiljø. Tidligere forskning inkluderer kvalitative og kvantitative studier angående læreres erfaring med å legge til rette for et komplett digitalt læringsmiljø. Nevnt i disse studiene er utfordringer knyttet til motivering av studenter, manglende praktisk kontakt og kommunikasjon med studenter. På grunn av problemstillinger som tas opp av lærere i min studie angående elevers personvernrettigheter når de deltar i et digitalt klasserom, har jeg inkludert to relevante artikler fra et lærerperspektiv. Resultatene fra studien min viser tydelig at digital hjemmeundervisning for de fleste lærerne i studien min opplevdes som en nødsituasjon, noe de ikke var forberedt på. Alle har fremhevet betydningen av fysisk kontakt i skolemiljøet som en medvirkende årsak til læring. De hadde varierende suksess med bruk av samarbeidsoppgaver som var ment å etablere et sosiokulturelt aspekt ved det digitale læringsmiljøet. Flertallet har gjentatt at tiltenkt læring skjer i den sosiale konteksten i klasserommet og skolemiljøet. Lærerne har opplevd en høy læringskurve når det gjelder egen digitale kompetanse og har kunnet inkorporere noen av verktøyene de brukte under nedstengningen i klasserommet i dag. Deres største utfordringer når det kom til å motivere elevene var å lage varierte oppgaver som sikret god progresjon og det å ikke være fysisk til stede sammen med elevene for å se og reagere på deres behov. GDPR ble nevnt av flere lærere angående utfordringer med å følge opp og motivere elevene sine. Spørsmålene rundt personvern har få retningslinjer, men utgjorde stort ubehag for både lærere og elever. Igjen ser det ut til at det sosiale og kulturelle innholdet led mens det akademiske innholdet var lettere å sikre.eng
dc.language.isoeng
dc.subjectClosed schools
dc.subjectinclusive learning environment
dc.subjectdigital competancy
dc.subjectfull digital homeschooling
dc.subjectmotivation
dc.subjectsociocultural learning theory
dc.subjectcorona pandemic
dc.subjectdistance learning
dc.title«Corona was not the best time of their lives»: a qualitative study of challenges teachers faced facilitating a digital learning environment equivalent to the classroomeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-22T22:00:33Z
dc.creator.authorStrand, Mette Jorunn
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata