Hide metadata

dc.contributor.authorSaanum, Morten Winnberg
dc.date.accessioned2022-09-21T22:01:03Z
dc.date.available2022-09-21T22:01:03Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationSaanum, Morten Winnberg. Nasjonalmuseet og de Private Pengene Nasjonalmuseet, Sparebankstiftelsen DNB og Fredriksen Family Art Company Limited. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96796
dc.description.abstractOppgaven handler om forholdet mellom norske offentlige kunstmuseer og private kunstsamlere, både i dag og noen tiår bakover i tid. Først skal oppgaven undersøke norske museers økonomiske situasjon i den aktuelle perioden, med et særlig øye på samlingsutviklingen. Oppgavens hoveddel senere vil dreie seg om avtalen Nasjonalmuseet (NaM) inngikk med Fredriksen Family Art Company Limited (FF), og debatten som oppsto i 2019. Med utgangspunkt i Jorunn Veitebergs Å Samla Kunst og Anne-Britt Grans to bokprosjekter Kunst og Kapital og Kultursponsing, som hun skrev sammen med henholdsvis Donatella De Paoli og Sofie Hofplass, skal jeg skisserer jeg opp en utvikling fra omtrent 1990 til i dag hvor markedskreftene i økende grad gjør seg gjeldene som premissleverandører i kulturfeltet generelt og i kunstmuseene spesielt. Jeg skal så se nærmere på Sparebankstiftelsen DNB som kanskje den største private aktøren i kunst- og kulturfeltet, og et naturlig motstykke til Fredriksen. Pierre Bourdieus felt-teori, tolket via Dag Solhjells ulike bøker om kulturfeltet i Norge og Hans Abbings særegne posisjon som utøvende kunstner og utdannet økonom, skal være med å forklare hvorfor kulturfeltet har antipati mot private penger i utgangspunktet, men også hvorfor reaksjonene ble så store mot akkurat Fredriksen. Carol Duncans bok Civilizing Rituals skal bidra til å forklare hvorfor reaksjonen ble så massiv når avtalen gjelt nettopp Nasjonalmuseet. Her bidrar også Abbings analyser. Avtalens kritikere er i grove trekk redd for at NaM kan tape integritet og anseelse i samarbeidet og at FF får for stor makt i relasjonen. Avtalens forsvarere mener private aktører er helt normalt og veletablert i Norge anno 2019. Ved å plassere kritikken mot FF inn i de ovenfor nevnte teoretiske rammeverkene vil jeg forsøke å svare det enkle spørsmålet: hvorfor ble det så heftig debatt denne gangen? Det vil også belyse dette spørsmålet å sammenlikne FFs samlingsprofil med sparebankstiftelsens samlingsprofil.nob
dc.language.isonob
dc.subjectFF
dc.subjectFredriksen Family Art Company Limited
dc.subjectSponsing
dc.subjectKultursamarbeid
dc.subjectNasjonalmuseet
dc.subjectOffentlig-Privat
dc.subjectKathrine Fredriksen
dc.subjectSamlingsforvaltning
dc.subjectPrivate Penger og Offentlige Museer
dc.subjectNaM
dc.subjectJohn Fredriksen
dc.subjectSparebankstiftelsen DNB
dc.subjectOffentlige Museer
dc.subjectCecilie Fredriksen
dc.titleNasjonalmuseet og de Private Pengene Nasjonalmuseet, Sparebankstiftelsen DNB og Fredriksen Family Art Company Limitednob
dc.title.alternativeThe National Museum and Private Capital The National Museum, Sparebankstiftelsen DNB og Fredriksen Family Art Company Limitedeng
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-22T22:00:06Z
dc.creator.authorSaanum, Morten Winnberg
dc.type.documentMasteroppgave


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata