Hide metadata

dc.contributor.authorKleppestø, Julia Kristi Maria Lindroos
dc.date.accessioned2022-09-09T22:04:56Z
dc.date.available2022-09-09T22:04:56Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationKleppestø, Julia Kristi Maria Lindroos. Litteraturformidling på BookTok. En leserenessanse i de sosiale medienes tidsalder. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96534
dc.description.abstractI løpet av få år har BookTok, bokkanalen på det sosiale mediet TikTok, vokst fram som en innflytelsesrik plattform for litteraturformidling. De såkalte BookTokernes anbefalinger har ført til økt boksalg. Forlag, bokhandlere og biblioteker har sett seg nødt til å ta stilling til den nye, og stadig voksende, målgruppen på plattformen. Fenomenet er lite utforsket, og hvordan plattformen vil utvikle seg fremover er vanskelig å spå. Ikke desto mindre ser det ut til at BookTok er i ferd med å endre bokbransjen. Vårt prosjekt er en litteratursosiologisk undersøkelse av BookTok som fenomen og som litterært fellesskap. Oppgaven baserer seg på et omfattende materiale. Vi har fulgt plattformens utvikling fra august 2021 til mai 2022, og analysert trender, populære bøker og brukeratferd med utgangspunkt i utallige TikTok-videoer. Ved hjelp av kultursosiologen Pierre Bourdieus feltteori beskriver vi hvilke normer som gjør seg gjeldende på BookTok-feltet. Med utgangspunkt i et leseskjema bestående av 12 variabler har vi analysert de 15 mest populære romanene på plattformen, for å finne hvilke trekk som går igjen, og hva som definerer den typiske BookTok-boken. I tillegg har vi analysert hvilke kriterier som ligger til grunn for BookTokernes litteraturvurdering. Oppgaven kartlegger målgruppen på plattformen med utgangspunkt i hundre BookTokere for slik å definere også “den typiske BookTokeren”. For å få mer utfyllende informasjon om plattformen har vi intervjuet personer som på forskjellige måter har tilknytning til BookTok – brukere, skapere, forfattere og forleggere. Ettersom det ikke foreligger annen forskning om bruken av BookTok blant unge norske lesere, har vi dessuten laget og gjennomført en anonym skriftlig undersøkelse med skoleelever. Oppgaven tar sikte på å kartlegge både fellesskapet på plattformen og undersøke hva som kjennetegner bøkene som har blitt bestselgere på grunn av den. De mest populære romanene på BookTok har iøynefallende likheter med hensyn til hovedperson, handling, språk og stil. Det er typisk for bøkene at de sikter mot å vekke sterke følelser hos leseren, og det er følelser som danner utgangspunktet for BookTokernes vurdering. Fordi TikTok er en visuell plattform, fremmes bøker først og fremst som estetiske – materielle – objekter. Boken som estetisk objekt utgjør derfor en avgjørende del av litteraturformidlingen. Den sterke fellesskapsfølelsen BookTokerne i mellom utgjør ikke bare limet mellom brukere og skapere på plattformen – tilknytningen til fellesskapet definerer også det som foregår, og utgjør nærmest plattformens eksistensberettigelse og begrunnelse.nob
dc.language.isonob
dc.subjectBookTok Litteraturformidling Litteratursosiologi
dc.titleLitteraturformidling på BookTok. En leserenessanse i de sosiale medienes tidsaldernob
dc.typeMaster thesis
dc.typeGroup thesis
dc.date.updated2022-09-10T22:01:45Z
dc.creator.authorKleppestø, Julia Kristi Maria Lindroos
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98976
dc.type.documentMasteroppgave
dc.type.documentGruppeoppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96534/1/Masteroppgave_Kleppest--og-Omdahl.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata