Hide metadata

dc.contributor.authorFallingen, Frida Flatum
dc.date.accessioned2022-09-09T22:03:21Z
dc.date.available2022-09-09T22:03:21Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationFallingen, Frida Flatum. Podkastmediets rolle i fornyelsen av nyhetssjangeren. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96481
dc.description.abstractDenne masteroppgaven undersøker i hvilken grad podkastmediet har bidratt til å fornye nyhetssjangeren. På samme tid analyserer oppgaven hva som kjennetegner de mest populære podkastene i Norge. Gjennom en breddeanalyse av de 100 mest populære podkastene på Podtoppen, avdekker analysen klare tendenser i hva som kjennetegner de mest populære podkastene i Norge. Analysen inkluderer også en tekstanalyse av seks podkastepisoder fra de to utvalgte nyhetspodkastene: Forklart (Aftenposten) og Oppdatert (NRK). Denne analysen avdekker hvorvidt det finnes bestemte sjangerkjennetegn i norske nyhetspodkaster, og hva som kjennetegner disse. På samme tid analyseres også hvilke bestemte sjangerkjennetegn som finnes i norske portrettpodkaster, ved hjelp av en tekstanalyse av seks podkastepisoder fra de to utvalgte portrettpodkastene: Sånn er du (NRK) og Drivkraft (NRK). De tre delene av analysen bygger på teoretiske perspektiver på journalistikk, og podkastens egenskaper og historie. Hovedfunnene viser blant annet at de mest populære podkastene i Norge kjennetegnes av at de er underholdningspodkaster, utgis av NRK, ledes av en eller to programledere som ofte er kjente personer, publiserer episoder en gang i uka og disse har en varighet mellom 60 og 30 minutter. Begge innholdsanalysene av til sammen tolv utvalgte podkastepisoder, viser også at podkastene i hver sin sjanger har mange innholdsmessige fellestrekk, i tillegg til felles sjangerkjennetegn. Utgangspunktet for denne studien var å forstå hvorvidt podkastmediet har bidratt til å fornye nyhetssjangeren. Hovedfunnene tilsier at man kan argumentere for at podkastmediet har hatt en rolle i arbeidet med å fornye nyhetssjangeren. Sjangerkjennetegnene man finner i undersøkelsen av nyhetspodkaster, har en klar sammenheng med sjangerkjennetegn man ser i den journalistiske nyhetssjangeren. Både i forbindelse med form, oppbygging, bruk av journalistiske virkemidler og tematisering ligner podkastene på den opprinnelige nyhetssjangeren som ble skapt for trykk. Funnene i undersøkelsen viser at både portrettpodkastene og nyhetspodkastene følger de journalistfaglige kriteriene, selvom de lager innhold til lydformat.nob
dc.description.abstractThis MA thesis examines to which extent the podcast medium has contributed to renewing the news genre. At the same time, the thesis analyzes what characterizes the most popular podcasts in Norway. Using a breadth analysis of the 100 most popular podcasts on the Norwegian leaderboard, Podtoppen, the analysis reveals clear trends in what characterizes the most popular podcasts in Norway. The analysis also includes a text analysis of six podcast episodes from the two selected news podcasts: Forklart (Aftenposten) and Oppdatert (NRK). This analysis reveals whether there are certain genre characteristics in Norwegian news podcasts, and what characterizes these. At the same time, the specific genre characteristics found in Norwegian portrait podcasts are also analyzed, through a text analysis of six podcast episodes from the two selected portrait podcasts: Sånn er du (NRK) and Drivkraft (NRK). The three parts of the analysis are based on theoretical perspectives on journalism, and the characteristics and history of the podcast medium. The main findings shows that the most popular podcasts in Norway are characterized by being entertainment podcasts, published by NRK, led by one or two program managers who are often famous people, publish episodes once a week and have a duration between 60 and 30 minutes. Both content analyzes of a total of twelve selected podcast episodes, show that the podcasts in each genre have many common features in addition to common genre characteristics. The starting point for this study was to understand whether the podcast medium has contributed to renewing the news genre. The main findings indicate that one can argue that the podcast medium has played a role in the work of renewing the news genre. The genre characteristics found in the examination of news podcasts have a clear connection with the genre characteristics seen in the journalistic news genre. Both in association with form, structure, use of journalistic tools, methods and thematization, the podcasts are similar to the original news genre that was created for print. The findings of the survey show that both the portrait podcasts and the news podcasts follow the journalistic criteria, even though they create content in audio format.eng
dc.language.isonob
dc.subjectnyhetssjangeren
dc.subjectnews
dc.subjectPodkast
dc.subjectpodcast
dc.subjectgenre
dc.titlePodkastmediets rolle i fornyelsen av nyhetssjangerennob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-10T22:00:46Z
dc.creator.authorFallingen, Frida Flatum
dc.identifier.urnURN:NBN:no-99031
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96481/1/Podkastmediets-rolle-i-fornyelsen-av-nyhetssjangeren-Masteroppgave-IMK-Va-r2022-FridaFlatum.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata