Hide metadata

dc.contributor.authorOlsen, Ester Kristine
dc.date.accessioned2022-09-08T22:04:30Z
dc.date.available2022-09-08T22:04:30Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationOlsen, Ester Kristine. Algebra, hvorfor er det vanskelig? Noen årsaker til utfordringer i algebra på ungdomsskolen.. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96403
dc.description.abstractI denne kvalitative studien har jeg undersøkt elevers holdninger og misoppfatninger til algebra gjennom problemstillingen: Hvilke misoppfatninger har elever på middels nivå på ungdomsskolen i algebra, og hvordan påvirker holdningene til algebra deres arbeid? Utvalget jeg har sett på er fire elever med middels måloppnåelse i matematikk på 10. trinn. Disse fire elevene gjennomførte hver sitt oppgavebaserte intervju med hint, der intervjuet var sentrert rundt fem algebraoppgaver i hoveddelen, og en spørsmålsrunde med fokus på holdningsspørsmål i avslutningen. Analysen av utvalgets holdninger og misoppfatninger til algebra ble gjort abduktiv, der holdninger ble kodet deduktivt, og misoppfatninger ble kodet både induktiv og deduktiv. Den deduktive kodingen ble gjort ved bruk av rammeverk. Disse rammeverkene ble laget og tilpasset gjennom prinsippet om bricolage (Rogers, 2012; Cobb, 2007) der holdningsrammeverket tok utgangspunkt i Di Martino og Zans TMA-modell, og misoppfatningsrammeverket tok utgangspunkt i artiklene til Booth et al. (2017), Welder (2012) og Clemet et al. (1981) for de mest utbredte misoppfatningene. Hovedfunnene i studien peker på at det kan være flere aspekter som bidrar til elevenes utfordringer med algebra. For det første arbeider elever med positiv emosjonell dimensjon og høy oppfattet kompetanse bedre med algebraoppgavene og er lettere mottakelige for hint og hjelp, enn de som har negativ emosjonell dimensjon og lav oppfattet kompetanse. For det andre besitter utvalget de mest utbredte misoppfatningene til algebra, der brøk, parenteser og negative tall er dominerende. Disse kan knyttes til ikke-fleksibel begrepsforståelse, sviktende forståelse for sammenhenger mellom representasjoner, og dårlig overgang fra aritmetikk til algebra. For det tredje hadde alle elevene instrumentelt syn på algebra. Dette påvirket elevenes arbeid med algebra ved at de memorerer regler og strategier, men vet ikke hvorfor og når de kan brukes, og når de er gyldige, og at elevene er opptatte av riktige svar og regnehastighet.nob
dc.language.isonob
dc.subjectholdninger
dc.subjectalgebra
dc.subjectmisoppfatninger
dc.titleAlgebra, hvorfor er det vanskelig? Noen årsaker til utfordringer i algebra på ungdomsskolen.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-09T22:01:55Z
dc.creator.authorOlsen, Ester Kristine
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98856
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96403/1/Master_MDID4009_EsterKristineOlsen.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata