Abstract
Tidligere forskning har implisert at læreres oppfatning av matematikk påvirker deres undervisningspraksis (Beswick, 2012; Liljedahl, 2008; Thompson, 1984), og jeg var derfor interessert i om dette også gjaldt deres vurderingspraksis. Denne masteroppgaven skal dermed gi en dypere innsikt i matematikklæreres vurderingspraksis i matematikk. Den skal også undersøke om det er et samsvar mellom læreres oppfatninger om matematikk og hvordan de vektlegger matematisk kompetanse i skriftlige elevbesvarelser. Ettersom fagfornyelsen i matematikk 1T inkluderer kjerneelementer og kompetansemål med programmering (Utdanningsdirektoratet, 2020c), er dermed et sentralt spørsmål hvordan lærere retter slike oppgaver. Utvalget for denne oppgaven er fire matematikklærere fra samme skole, som har en 1T klasse hver. De rettet tre anonymiserte elevbesvarelser fra skolens tentamen før kvalitative intervju ble gjennomført. Datamaterialet består av intervjutranskripsjonene med lærerne. Alle lærerne ble analysert og kategorisert med rammeverket til Ernest (1989b). Dette rammeverket undersøker lærernes oppfatninger om matematikk. Lærernes vurderingspraksis ble analysert induktivt, hvor jeg tok utgangspunkt i datamaterialet for å lage passende koder og kategorier. Videre vil disse analysene bli diskutert sammen. Resultatet peker på at lærerne stort sett gir lik karakter, selv om det var noe variasjon. Det blir diskutert ulike grunner for dette, hvor et av hovedfunnene fra analysene viser en forskjell i hva lærerne krever at kommunikasjon og begrunnelser fra elevene. Det blir argumentert for at dette kan være en faktor som spiller inn på elevens karakter på prøven. Andre faktorer og funn knyttet lærernes vurderingspraksis er hvilken type feil eleven gjør, hvordan kjennskap til eleven kan påvirke, og om lærerne i hovedsak er styrt av helhetsbesvarelsen av prøven eller poengscore. Til en viss grad kan vurderingspraksisen til lærerne samsvare med deres oppfatninger om matematikk, men funnene peker også på at læreplanen og prøveutformingen kan ha en innvirkning på vurderingspraksisen til lærerne.