Hide metadata

dc.contributor.authorBorgehaven, Sara Helene
dc.date.accessioned2022-09-08T22:04:16Z
dc.date.available2022-09-08T22:04:16Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationBorgehaven, Sara Helene. Bruk av og holdninger til engelsk i akademia. En kvalitativ undersøkelse blant studenter og ansatte.. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96395
dc.description.abstractSammendrag Det engelske språket tar stadig mer plass i det norske samfunnet. Et av områdene hvor engelskbruken har økt særlig, er akademia. Antallet masteroppgaver skrevet på engelsk har økt fra 9 % til 43 % på 32 år, ni av 10 doktoravhandlinger og ni av 10 forskningspublikasjoner blir nå skrevet på engelsk (NIFU, 2018; Indikatorrapporten, 2018). Denne økningen har gjort at norske myndigheter de siste tjue årene har jobbet med en språkpolitikk som skal styrke norsk språk. Med dette som utgangspunkt undersøker denne oppgaven hvilke holdninger og opplevelser studenter og vitenskapelig ansatte har til bruken av engelsk i akademia. Studien ble gjennomført våren 2021, og dataene er samlet inn gjennom to spørreskjema: ett for studenter og ett for ansatte. Disse består både av åpne og lukkede spørsmål, for slik å kunne samle inn både kvalitative og kvantitative data. Det er 380 studenter og 129 ansatte som har svart på spørreskjemaene. Studien viser at de fleste studentene ikke synes de har for mye pensum eller undervisning på engelsk. 34 % av studentene opplever imidlertid at det hender at de har problemer med å få med seg innholdet når undervisningen er på engelsk. Når det gjelder pensum på engelsk og forståelse av innholdet i dette, oppgir så mange som 42 % at det hender at de har problemer med å få med seg innholdet. Videre oppgir 45 % av studentene at de ønsker tiltak som letter arbeidet med engelsk i utdanningen sin. For de ansattes del, synes flesteparten at det ikke utfordrende å bruke engelsk i arbeidshverdagen, og de fleste synes ikke at det er utfordrende å samarbeide med ikke-norskspråklige kollegaer (60 %). Det er imidlertid 40 % som synes at dette kan være utfordrende. 44 % av de ansatte oppgir at det hender de synes det utfordrende å publisere forskning på engelsk og 53 % av de ansatte ønsker tiltak som kan lette arbeidet med publisering på engelsk. Det er positivt at de fleste studenter og ansatte synes det er uproblematisk å studere og arbeide på engelsk. Likevel synes det nødvendig å sette inn tiltak siden det er et såpass betydelig antall som opplever problemer og som ønsker seg tiltak. Flest studenter ønsker seg innføringskurs i akademisk engelsk, etterfulgt av mer engelsk i videregående og mer fokus på språk gjennom studiet. Flesteparten av de ansatte ønsker seg økonomiske midler til språkvask. I studien drøftes det også om følgende tiltak bør vurderes: å øremerke et visst antall stillinger til norskspråklige, et større fokus på norskopplæring av utenlandske ansatte og at det gis kurs i akademisk engelsk til ansatte.nob
dc.description.abstractSummary The use of English has increased in many areas of the Norwegian society. One of the domains where the use of English has increased significantly, is in higher education and research. The amount of Master's thesis written in English has increased from 9% to 43% in 32 years, nine of out 10 PhDs and nine out of 10 research publications are now written in English (NIFU, 2018; Indikatorrraporten, 2018). This increase has led the Norwegian authorities to develop a language policy that aims to strengthen the position of the Norwegian language. This study investigates the students’ and the university staff’s attitudes and experiences towards the increasing use of English in higher education and research. The study was carried out in the spring 2022 and the data is gathered through two questionnaires: one for the students and one for the staff. In order to gather both quantitative and qualitative data both open and closed questions were included in the questionnaires. 380 students and 129 employees participate in the study. The study shows that most of the students do not think they have too much literature in English in their syllabus or in their classes. 34 % of the students state that they sometimes experience difficulties with comprehending the content of lectures held in English. 42% experience difficulties when reading English literature in the syllabus. 45% say they welcome measures in order to ease the work with English in their studies. As for the scientific staff, the majority do not find it difficult to teach in English, publish research in English or cooperate with non-Norwegian speaking colleagues. However, as many as 40 % state that they sometimes experience difficulties with working with non-Norwegian speaking colleagues. 44 % state that they from time to time experience difficulties with publishing research in English and 53 % would welcome measures to ease the work with English in their research publications. It is positive that most of the students and the scientific staff do not find it problematic to study and work in English. However, based on the results, it seems to be a need for measures to ease the work with English. Most students would like introduction classes to academic English. Secondly, they want more instruction in English in upper secondary school, and thirdly, a strengthened focus on language throughout their studies. The scientific staff welcome financial aid for proofreading. This study discusses the following measures to be considered: to earmark positions for speakers of Norwegian, a strengthened focus on non-Norwegian speaking staff learning Norwegian as well as courses in academic English.eng
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleBruk av og holdninger til engelsk i akademia. En kvalitativ undersøkelse blant studenter og ansatte.nob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-09T22:01:44Z
dc.creator.authorBorgehaven, Sara Helene
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98896
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96395/1/Masteroppgave.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata