Hide metadata

dc.contributor.authorMestad, August Braarud
dc.date.accessioned2022-09-08T22:03:49Z
dc.date.available2022-09-08T22:03:49Z
dc.date.issued2022
dc.identifier.citationMestad, August Braarud. Kontroversielle temaer i samfunnsfag - Seks samfunnsfaglæreres fortellinger om kontroversielle temaer i klasserommet. Master thesis, University of Oslo, 2022
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/10852/96380
dc.description.abstractFormålet med denne oppgaven har vært å undersøke læreres bruk av kontroversielle temaer i sin undervisning. Min motivasjon til å skrive denne oppgaven har vært interesse for hvordan kontroversielle temaer blir behandlet i klasserommet. Læreplanen for samfunnskunnskap og flere av programfagene tilknyttet samfunnsfag beskriver både temaer og ferdigheter som nettopp kan gi kontroversielle temaer en plass i faget. Dette er også temaer som elever blir eksponert for gjennom media og gjennom samtaler utenfor skolen, og det har derfor vært interessant å få et innblikk i hvordan lærere opplever elevenes møte med denne tematikken i klasserommet. Problemstillingen som er utgangspunktet for denne oppgaven er: Hva forteller seks samfunnsfaglærere om hvorfor og hvordan de bruker kontroversielle temaer i sin undervisning? Denne problemstillingen tar for seg både hva lærerne opplever som kontroversielt i sin undervisning, deres begrunnelser for at de aktualiserer kontroversielle temaer og hvilken rolle de selv tar når de aktualiserer disse temaene. For å svare på problemstillingen har jeg intervjuet seks lærere som underviser i samfunnsfag på videregående skole. Lærerne peker først og fremst på utfordringen knyttet til å identifisere hvilke temaer som kan oppleves som kontroversielle i klasserommet. Utenom problemstillinger som omhandler «kjønn og seksualitet» så beskriver lærerne at hva som oppleves som kontroversielt varierer utfra elevgruppens interesser og engasjement. Funnene fra analysen peker på at lærerne er positive til å bruke kontroversielle temaer i sin undervisning. Hvorfor lærerne bruker kontroversielle temaer besvarer jeg gjennom to muligheter lærerne peker på med bruk av kontroversielle temaer. For det første opplever de diskusjoner om kontroversielle temaer som engasjerende, fordi elevene får mulighet til å uttrykke egne meninger, og bruke egne erfaringer og opplevelser i diskusjonene. Videre forteller lærerne at kontroversielle temaer kan bidra til å utfordre elevenes førforståelser og oppfatninger. Her beskriver lærerne også hvordan de tar en aktiv rolle i diskusjonene, ved å utfordre elevene, i noen tilfeller for å nyansere de rådende oppfatningene som eksisterer i klasserommet.nob
dc.language.isonob
dc.subject
dc.titleKontroversielle temaer i samfunnsfag - Seks samfunnsfaglæreres fortellinger om kontroversielle temaer i klasserommetnob
dc.typeMaster thesis
dc.date.updated2022-09-09T22:01:27Z
dc.creator.authorMestad, August Braarud
dc.identifier.urnURN:NBN:no-98859
dc.type.documentMasteroppgave
dc.identifier.fulltextFulltext https://www.duo.uio.no/bitstream/handle/10852/96380/14/masteroppgave-august-braarud-mestad.pdf


Files in this item

Appears in the following Collection

Hide metadata